Packaging design and logo revamp for the Majakkalaiva product range
Saarinen, Kerttu (2013)
Saarinen, Kerttu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158683
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin Majakkalaiva Oy:lle uudistunut logo, brosyyri ja pakkaussuunnittelu. Majakkalaiva Relandersgrund on helsinkiläinen ravintolamajakkalaiva ja turistikohde, joka kesällä 2012 lanseerasi alakannelleen uuden sisustusputiikin ja samalla oman merihenkisen sisustustuotemalliston, joka koostui emalimukista, pyyhkeestä, villapiposta, fleece-peitosta ja pussilakanasetistä. Tuotteiden olemassaoleva pakkaussuunnittelu oli vanhanaikainen ja kaipasi pikaista kohennusta. Myös logo vaati uudistusta. Majakkalaivan ja sen tuotemalliston omistaja toivoi suunnittelutyön olevan valmis vuoden 2012 loppuun mennessä, jolloin tuotteet olivat lähdössä jälleenmyyjille.
Majakkalaiva-tuotemallistolle suunniteltiin laivan omistajan toivomuksesta uudistunut ja mallistolle istuva logo, upouudet tuotelaput, pussilakanasetille pakkaussuunnittelu ja markkinointi- ja mainontatarkoitukseen yritystä ja tuotemallistoa esittelevä brosyyri. Työssä käydään läpi suunnittelutyön jokaista vaihetta. Työ käsittelee aluksi benchmarking-osiota, asiakastapaamisia, ja vanhan logon ja tuotelappujen arviointia ja ongelmakohtien purkua. Työn käytännön osuudessa keskitytään logon, tuotelappujen, pussilakanasettipakkauksen ja brosyyrin suunnittelutyöhön. Lopuksi arvioidaan lopputulosta, sekä oman että asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyö keskittyy myös suurena osana asiakkaan ja suunnittelijan väliseen suhteeseen. Työtä tehtiin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa, ja toivomuksia, kritiikkiä ja mielipidemuutoksia tuli vaativalta asiakkaalta lukuisia. Opinnäytetyössä käydään läpi sitä miten asiakassuhde vaikutti suunnittelutyöhön.
Opinnäytetyö on tarkoitettu ja kiinnostava erityisesti niille, jotka ovat suunnittelemassa tai uudistamassa yritysilmettä, logoa tai pakkaussuunnittelua. Työ saattaa myös kiinnostaa niitä, jotka tekevät läheistä yhteistyötä asiakkaan kanssa.
Majakkalaiva-tuotemallistolle suunniteltiin laivan omistajan toivomuksesta uudistunut ja mallistolle istuva logo, upouudet tuotelaput, pussilakanasetille pakkaussuunnittelu ja markkinointi- ja mainontatarkoitukseen yritystä ja tuotemallistoa esittelevä brosyyri. Työssä käydään läpi suunnittelutyön jokaista vaihetta. Työ käsittelee aluksi benchmarking-osiota, asiakastapaamisia, ja vanhan logon ja tuotelappujen arviointia ja ongelmakohtien purkua. Työn käytännön osuudessa keskitytään logon, tuotelappujen, pussilakanasettipakkauksen ja brosyyrin suunnittelutyöhön. Lopuksi arvioidaan lopputulosta, sekä oman että asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyö keskittyy myös suurena osana asiakkaan ja suunnittelijan väliseen suhteeseen. Työtä tehtiin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa, ja toivomuksia, kritiikkiä ja mielipidemuutoksia tuli vaativalta asiakkaalta lukuisia. Opinnäytetyössä käydään läpi sitä miten asiakassuhde vaikutti suunnittelutyöhön.
Opinnäytetyö on tarkoitettu ja kiinnostava erityisesti niille, jotka ovat suunnittelemassa tai uudistamassa yritysilmettä, logoa tai pakkaussuunnittelua. Työ saattaa myös kiinnostaa niitä, jotka tekevät läheistä yhteistyötä asiakkaan kanssa.