Kotimaisen elokuvan levityksestä Suomessa : Dokumentti-, fiktio- ja lyhytelokuvien saattaminen katsojille
Elomäki, Julia (2013)
Elomäki, Julia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179235
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kotimaisten elokuvien levitystä Suomessa. Käsittelen työssäni sekä pitkän fiktioelokuvan, dokumenttielokuvan että lyhyen elokuvan levitystä keskittyen elokuvateatterilevitykseen.
Kotimaisesta elokuvien levityksestä on kirjoitettu vähän. Levitys on elokuvan prosessissa yksi tärkeimmistä vaiheista ja tuottajan on hyvä tietää levityksestä mahdollisimman paljon jo elokuvan ennakkotuotantovaiheessa. Työssäni käyn läpi elokuvan levityspro-sessin vaihe vaiheelta ja käsittelen fiktioelokuvan, dokumentin ja lyhytelokuvan yhtäläisyyksiä ja eroja tässä prosessissa.
Elokuvia on esitetty yleisölle 1900-luvun alusta lähtien, eikä elokuvaesityskulttuuri ole muuttunut perusperiaatteiltaan sen jälkeen. Teknologia on kehittynyt huimasti, joka on luonut uusia mahdollisuuksia ja ulottuvuuksia elokuvalle sekä tarjonnut uusia levitys-kanavia elokuvateatterin lisäksi. Opinnäytetyössäni sivutaan myös muita elokuvan levityskanavia, kuin elokuvateatterilevitystä. Opinnäytetyössäni käsitellään tuotannon ja levityksen rahoitusta vain suuntaa-antavasti.
Elokuvan levitys on kokonaisuutena oma prosessinsa ja sen tunteminen edesauttaa elokuvaa ideoidessa. Tuottajan ja levittäjän on erityisen tärkeää tuntea yleisönsä ja samalla vastata haasteisiin, joita muun muassa digitalisoituminen ja teknologian muutokset teet-tävät. Elokuvan levityskanavia on useita ja tässä työssä käsitellään vain sivuten tallennejakelun levitystä, sillä se on kokonaisuutena omanlaisensa prosessi.
Kirjoittajalla on kokemusta elokuvien levityksestä koulutuksensa ja työnsä Pirkanmaan elokuvakeskuksella puolesta. Koulussa olen oppinut lyhytelokuvasta, käytännön tuotan-non töistä, sekä kyseisten elokuvien levityksestä. Pirkanmaan elokuvakeskus on hieman erilainen levitysyhtiö kuin suuremmat levitysyhtiöt, etenkin taloudelliselta kantilta. Tarkoitus opinnäytetyössäni on tarkastella minkälainen elokuvan levitysprosessi on ja avata levityksen vaiheita ja työn osia lukijalle.
Kotimaisesta elokuvien levityksestä on kirjoitettu vähän. Levitys on elokuvan prosessissa yksi tärkeimmistä vaiheista ja tuottajan on hyvä tietää levityksestä mahdollisimman paljon jo elokuvan ennakkotuotantovaiheessa. Työssäni käyn läpi elokuvan levityspro-sessin vaihe vaiheelta ja käsittelen fiktioelokuvan, dokumentin ja lyhytelokuvan yhtäläisyyksiä ja eroja tässä prosessissa.
Elokuvia on esitetty yleisölle 1900-luvun alusta lähtien, eikä elokuvaesityskulttuuri ole muuttunut perusperiaatteiltaan sen jälkeen. Teknologia on kehittynyt huimasti, joka on luonut uusia mahdollisuuksia ja ulottuvuuksia elokuvalle sekä tarjonnut uusia levitys-kanavia elokuvateatterin lisäksi. Opinnäytetyössäni sivutaan myös muita elokuvan levityskanavia, kuin elokuvateatterilevitystä. Opinnäytetyössäni käsitellään tuotannon ja levityksen rahoitusta vain suuntaa-antavasti.
Elokuvan levitys on kokonaisuutena oma prosessinsa ja sen tunteminen edesauttaa elokuvaa ideoidessa. Tuottajan ja levittäjän on erityisen tärkeää tuntea yleisönsä ja samalla vastata haasteisiin, joita muun muassa digitalisoituminen ja teknologian muutokset teet-tävät. Elokuvan levityskanavia on useita ja tässä työssä käsitellään vain sivuten tallennejakelun levitystä, sillä se on kokonaisuutena omanlaisensa prosessi.
Kirjoittajalla on kokemusta elokuvien levityksestä koulutuksensa ja työnsä Pirkanmaan elokuvakeskuksella puolesta. Koulussa olen oppinut lyhytelokuvasta, käytännön tuotan-non töistä, sekä kyseisten elokuvien levityksestä. Pirkanmaan elokuvakeskus on hieman erilainen levitysyhtiö kuin suuremmat levitysyhtiöt, etenkin taloudelliselta kantilta. Tarkoitus opinnäytetyössäni on tarkastella minkälainen elokuvan levitysprosessi on ja avata levityksen vaiheita ja työn osia lukijalle.