Pelihahmon suunnittelu : ja rooli pelikokemuksessa
Klaavu, Noora (2013)
Klaavu, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitä asioita tulee ottaa huomioon toimivan videopelihahmon suunnittelussa. Pelit tarjoavat vuorovaikutteisuudellaan uniikin tavan kertoa tarinoita, joissa pelaaja on samalla sekä tarinan katsoja että sankari. Pelialan kehityksen kannalta on tärkeää, että pelaajille tarjotaan mielenkiintoisia ja yhä monimuotoisempia hahmoja, jotka auttavat immersion luomisessa laadukkaissa pelikokemuksissa.
Tutkimuskohteina on sekä kaksi- että kolmiulotteisia hahmoja erilaisilta alustoilta. Tutkielmassa käydään läpi muutamia esimerkkejä onnistuneista pelihahmoista eri vuosikymmeniltä, pohtien niiden menestyneisyyden syitä. Työssä punnitaan pelattavan hahmon visuaalisten ja pelimekaanisten tekijöiden merkittävyyttä pelikokemuksessa, ja pelihahmon taiteellisen suunnittelun prosesseja. Hahmojen tämänhetkistä tilaa arvioidaan, tutkien niitä muunmuassa kulttuuri- ja sukupuolinäkökulmasta.
Työssä esitellään opinnäytetyöpeli ja sen hahmojen suunnitteluperiaatteet, joihin on sisällytetty suunnittelututkimuksen tuloksia.
Tutkimuskohteina on sekä kaksi- että kolmiulotteisia hahmoja erilaisilta alustoilta. Tutkielmassa käydään läpi muutamia esimerkkejä onnistuneista pelihahmoista eri vuosikymmeniltä, pohtien niiden menestyneisyyden syitä. Työssä punnitaan pelattavan hahmon visuaalisten ja pelimekaanisten tekijöiden merkittävyyttä pelikokemuksessa, ja pelihahmon taiteellisen suunnittelun prosesseja. Hahmojen tämänhetkistä tilaa arvioidaan, tutkien niitä muunmuassa kulttuuri- ja sukupuolinäkökulmasta.
Työssä esitellään opinnäytetyöpeli ja sen hahmojen suunnitteluperiaatteet, joihin on sisällytetty suunnittelututkimuksen tuloksia.