Ensihoidon simulointiympäristön autenttisuuden kehittäminen
Chahrour, Mohammed; Tuohinen, Tuomas; Suomalainen, Eetu; Gritskov, Taneli (2013)
Chahrour, Mohammed
Tuohinen, Tuomas
Suomalainen, Eetu
Gritskov, Taneli
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179256
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Saimaan ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutusohjelman simulaatioharjoittelun autenttisuutta. Tutkimme aluksi simulaation historiaa hankkimalla tutkittua tietoa monipuolisesti eri läheteistä. Tämän jälkeen tarkastelimme simulaatioiden nykytilaa opetuskäytössä ja autenttisuuden vaikutusta aiheesta kirjoitetun kirjallisuuden ja tieteellisten julkaisujen perusteella.
Simulaatioharjoittelu on lisääntynyt ja tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Sen tehokkuus opetusmetodina ja potilasturvallisuuden lisääjänä on tutkitusti kiistaton. Saimaan ammattikorkeakoulussa on panostettu simulaatio-oppimiseen hankkimalla uudet simulaatiotilat ja eritasoisia potilassimulaattoreita. Haimme monialaista näkökulmaa simulaatioharjoittelun autenttisuuden merkityksestä haastattelemalla eri alojen asiantuntijoita sekä suorittamalla kyselyn ensihoidon eri vuosikurssilla opiskeleville opiskelijoille. Tavoitteena oli kyselyn ja haastatteluiden avulla kartoittaa, mitä asioita autenttisuuden kehittämisessä pitää huomioida, miten opiskelijat kokivat autenttisuuden vaikuttavan oppimiseen tällä hetkellä ja onko autenttisuuden puutteella tai runsaudella jotain haittavaikutuksia oppimisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin moniammatillisena työnä, jossa ammattitaitonsa yhdistivät ensihoidon ja tietotekniikan koulutusohjelmat. Saimme luotua viisi erilaista harjoitusskenaarioympäristöä, joiden teknisestä toteutuksesta vastasi tietotekniikan opiskelija. Tuloksena on ensihoidon simulaatiotiloihin toimiva audiovisuaalinen kokonaisuus ja ympäristö, johon kuuluu videotykillä heijastetut kuvat ja videot sekä niihin liittyvät tarkoituksenmukaiset äänitteet.
Simulaatioharjoittelu on lisääntynyt ja tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Sen tehokkuus opetusmetodina ja potilasturvallisuuden lisääjänä on tutkitusti kiistaton. Saimaan ammattikorkeakoulussa on panostettu simulaatio-oppimiseen hankkimalla uudet simulaatiotilat ja eritasoisia potilassimulaattoreita. Haimme monialaista näkökulmaa simulaatioharjoittelun autenttisuuden merkityksestä haastattelemalla eri alojen asiantuntijoita sekä suorittamalla kyselyn ensihoidon eri vuosikurssilla opiskeleville opiskelijoille. Tavoitteena oli kyselyn ja haastatteluiden avulla kartoittaa, mitä asioita autenttisuuden kehittämisessä pitää huomioida, miten opiskelijat kokivat autenttisuuden vaikuttavan oppimiseen tällä hetkellä ja onko autenttisuuden puutteella tai runsaudella jotain haittavaikutuksia oppimisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin moniammatillisena työnä, jossa ammattitaitonsa yhdistivät ensihoidon ja tietotekniikan koulutusohjelmat. Saimme luotua viisi erilaista harjoitusskenaarioympäristöä, joiden teknisestä toteutuksesta vastasi tietotekniikan opiskelija. Tuloksena on ensihoidon simulaatiotiloihin toimiva audiovisuaalinen kokonaisuus ja ympäristö, johon kuuluu videotykillä heijastetut kuvat ja videot sekä niihin liittyvät tarkoituksenmukaiset äänitteet.