Pilotsyväpainokoneen käyttöönotto
Saurio, Antti (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189368
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli löytää Tampereen ammattikorkeakoulun ROKO-pilotkoneeseen asennettavaan syväpainoyksikköön sopivat ajoparametrit sisäänajoa varten ja tehdä siitä ohjeet opiskelijoille. ROKO-pilotkoneelle oli jo aikaisemmin tehty käyttöohjeet päällystykseen ja pintaliimaukseen.
Teoriaosuudessa käsitellään syväpainatuksen teoriaa ja siihen liittyviä vaatimuksia painatusympäristöltä, ajoparametreilta ja papereilta sekä kartongeilta. Teoriassa syvennytään syväpainoyksikön rakenteeseen ja tutustutaan konetyypeittäin vaihteleviin painotuotteisiin ja niiden luomiin edellytyksiin. Kokeellisessa osuudessa selvitetään tuloksia syväpainoyksikön sisäänajosta ja esitetään parannusehdotuksia laboratoriovälineisiin ja painatusmateriaaliin.
Työ alkoi ROKO-pilotkoneen ajo-opettelulla, jonka jälkeen siirryttiin Tampereen ammattikorkeakoulun rullapapereihin, jotka osoittautuivat käyttökelvottomaksi syväpainatukseen karheutensa vuoksi. Metsä Board Takolta tilattu kartonki osoittautui pilotkoneelle ja syväpainoyksikölle liian raskaaksi ainakin tässä työssä tutkituilla ajoparametreillä, eli maksimissaan 4 barin painatusnippipaineella ja 4 barin kiinnirullaimen kireydellä.
Millään paperi- tai kartonkilaadulla ei saatu tyydyttävää painojälkeä ja näin ollen tutkimusta vaaditaan lisää joko kevyemmillä kartonkilaaduilla tai sileämmällä aikakauslehtipaperilla ROKO-pilotsyväpainokoneen sisäänajamiseksi niin, että painojälki on tyydyttävää ja ajo hallittavissa.
Teoriaosuudessa käsitellään syväpainatuksen teoriaa ja siihen liittyviä vaatimuksia painatusympäristöltä, ajoparametreilta ja papereilta sekä kartongeilta. Teoriassa syvennytään syväpainoyksikön rakenteeseen ja tutustutaan konetyypeittäin vaihteleviin painotuotteisiin ja niiden luomiin edellytyksiin. Kokeellisessa osuudessa selvitetään tuloksia syväpainoyksikön sisäänajosta ja esitetään parannusehdotuksia laboratoriovälineisiin ja painatusmateriaaliin.
Työ alkoi ROKO-pilotkoneen ajo-opettelulla, jonka jälkeen siirryttiin Tampereen ammattikorkeakoulun rullapapereihin, jotka osoittautuivat käyttökelvottomaksi syväpainatukseen karheutensa vuoksi. Metsä Board Takolta tilattu kartonki osoittautui pilotkoneelle ja syväpainoyksikölle liian raskaaksi ainakin tässä työssä tutkituilla ajoparametreillä, eli maksimissaan 4 barin painatusnippipaineella ja 4 barin kiinnirullaimen kireydellä.
Millään paperi- tai kartonkilaadulla ei saatu tyydyttävää painojälkeä ja näin ollen tutkimusta vaaditaan lisää joko kevyemmillä kartonkilaaduilla tai sileämmällä aikakauslehtipaperilla ROKO-pilotsyväpainokoneen sisäänajamiseksi niin, että painojälki on tyydyttävää ja ajo hallittavissa.