Tyytyväisyyskysely osuuskunnan jäsenille : Salok Osk
Tiilikainen, Sari (2013)
Tiilikainen, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Salok Osk:n jäsenistön tyytyväisyyttä osuuskunnan toimintaan, henkilökuntaan ja palveluihin. Tutkimus suunniteltiin niin, että se kattoi kaikki Salokin eri osa-alueet ja antoi tulokseksi mahdollisimman kattavan yleiskuvan jäsenten tyytyväisyydestä osuuskunnan toimintaan. Tavoitteena oli käyttää tuloksia apuna osuuskunnan toiminnan kehittämisessä ja tulevaisuuden suunnittelussa.
Opinnäytetyö sisältää kaksi osa-aluetta, teoriaosuuden ja varsinaisen tutkimusosuuden. Teoriaosuudessa käsiteltiin osuustoimintaa ja asiakastyytyväisyyttä, sekä niiden välistä yhteyttä. Varsinaisessa tutkimusosuudessa paneuduttiin tutkimusmenetelmään, tutkimuksen suorittamiseen ja tuloksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Kvantitatiiviseen tutkimukseen päädyttiin sen vuoksi, että tutkija oli tutkittavalle joukolle ennestään tuttu ja tutkittavat sijaitsevat hajallaan ympäri Suomen. Kyseessä oli kokonaistutkimus, koska tutkittava perusjoukko oli pieni. Kysely lähetettiin e-lomakkeena 52 Salokin jäsenyrityksen edustajalle sähköpostitse. Kyselyyn vastasi 30 jäsenyrityksen edustajaa ja vastausprosentiksi muodostui näin ollen 57,7 %. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelman (Statistical Package for Social Sciences) avulla ja sen lisäksi tuloksia kuvaavien taulukoiden ja kuvioiden luomiseen käytettiin myös exceliä.
Mitään suuria tyytymättömyyden kohteita ei kyselyssä tullut esille ja tulosten perusteella Salokin toimintaan oltiin tyytyväisiä. Sähköpostia tehokkaimpana tiedotuskanava piti 93 % vastaajista ja tämä oli yllättävä tieto, koska Salokissa on tietoisesti pyritty tiedottamaan intranetissa. Salokin henkilökunnan tulisi suorittaa enemmän jäsenyritysvierailuja ja tyytyväisyystutkimuksia olisi hyvä suorittaa myös jatkossa. Jatkokyselyissä voisi paneutua yksityiskohtaisemmin tarkasteltavaan osa-alueeseen.
Opinnäytetyö sisältää kaksi osa-aluetta, teoriaosuuden ja varsinaisen tutkimusosuuden. Teoriaosuudessa käsiteltiin osuustoimintaa ja asiakastyytyväisyyttä, sekä niiden välistä yhteyttä. Varsinaisessa tutkimusosuudessa paneuduttiin tutkimusmenetelmään, tutkimuksen suorittamiseen ja tuloksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Kvantitatiiviseen tutkimukseen päädyttiin sen vuoksi, että tutkija oli tutkittavalle joukolle ennestään tuttu ja tutkittavat sijaitsevat hajallaan ympäri Suomen. Kyseessä oli kokonaistutkimus, koska tutkittava perusjoukko oli pieni. Kysely lähetettiin e-lomakkeena 52 Salokin jäsenyrityksen edustajalle sähköpostitse. Kyselyyn vastasi 30 jäsenyrityksen edustajaa ja vastausprosentiksi muodostui näin ollen 57,7 %. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelman (Statistical Package for Social Sciences) avulla ja sen lisäksi tuloksia kuvaavien taulukoiden ja kuvioiden luomiseen käytettiin myös exceliä.
Mitään suuria tyytymättömyyden kohteita ei kyselyssä tullut esille ja tulosten perusteella Salokin toimintaan oltiin tyytyväisiä. Sähköpostia tehokkaimpana tiedotuskanava piti 93 % vastaajista ja tämä oli yllättävä tieto, koska Salokissa on tietoisesti pyritty tiedottamaan intranetissa. Salokin henkilökunnan tulisi suorittaa enemmän jäsenyritysvierailuja ja tyytyväisyystutkimuksia olisi hyvä suorittaa myös jatkossa. Jatkokyselyissä voisi paneutua yksityiskohtaisemmin tarkasteltavaan osa-alueeseen.