Vanginkuljetusajoneuvo VW Transporter, käytettävyys ja käyttö
Uuranmäki, Tero (2013)
Uuranmäki, Tero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066715
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käytettävyystutkimus Rikosseuraamuslaitoksen käytössä olevasta Volkswagen Transporter vanginkuljetusajoneuvosta. Ajoneuvon suunnittelun pohjana ei ollut käytettävissä mitään aiempaa tieteellistä tutkimusta. Nyt tehdyn käytettävyystutkimuksen keskeisenä tehtävänä oli löytää mahdolliset suunnitteluvirheet. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös etsiä vastauksia siihen, miten tehdyt ratkaisut tukevat työturvallisuutta, sekä miten ajoneuvo täyttää lain asettamat reunaehdot. Tutkimuksessa tarkastelin myös, miten ajoneuvo palvelee eri laitosten vanginkuljetustarpeita.
Suunnittelutyön taustalla oli vuonna 2008 perustettu Rikosseuraamuslaitoksen ajoneuvotyöryhmä. Ryhmän tarkoituksena on ollut suunnitella rikosseuraamusviranomaisten käyttöön ajoneuvoja, jotka ovat tarkoituksenmukaisia, lainmukaisia, turvallisia sekä kustannustehokkaita. Tutkimuksen kohteena ollut ajoneuvo oli työryhmän ensimmäinen tuotantovaiheeseen edennyt tuote.
Tämä opinnäytetyö on määrällinen tutkimus. Tutkimus on toteutettu keräämällä tietoa ajoneuvosta ja sen käytöstä varsinaisilta loppukäyttäjiltä. Tutkimustulokset olen esittänyt yksinkertaisen frekvenssijakauman pohjalta, josta olen ne sitten analysoinut ja tehnyt tarvittavat johtopäätökset.
Tutkimuksen lopussa esitän loppukäyttäjiltä saamani palautteen perusteella ajoneuvoon sekä korjaus- että kehittämisehdotuksia. Lisäksi esitän ajoneuvotyöryhmälle tutkimustuloksista tulevia kehittämishankkeita.
Tutkimustuloksista nousi tärkeimmäksi kaksi havaintoa. Ensinnäkin selkeä korjattava suunnitteluvirhe, jossa ajoneuvoon oli valittu vääränlainen Virve – radion latausteline. Toisena huomiona havainto siitä, että ajoneuvon kuljetuskapasiteettia voidaan pienentää, jolloin sen monikäyttöisyyttä on mahdollisuus kehittää edelleen.
Lisäksi tutkimus paljasti tarpeen kahdelle hankkeelle. Ensinnäkin ajoneuvotyöryhmän tulee suunnitella uusi, nykyistä pienempi, vanginkuljetusajoneuvo. Lisäksi tulee kehittää menetelmä, jolla voidaan arvioida yksittäisten laitosten todellinen vanginkuljetusajoneuvojen määrän ja laadun tarve.
Suunnittelutyön taustalla oli vuonna 2008 perustettu Rikosseuraamuslaitoksen ajoneuvotyöryhmä. Ryhmän tarkoituksena on ollut suunnitella rikosseuraamusviranomaisten käyttöön ajoneuvoja, jotka ovat tarkoituksenmukaisia, lainmukaisia, turvallisia sekä kustannustehokkaita. Tutkimuksen kohteena ollut ajoneuvo oli työryhmän ensimmäinen tuotantovaiheeseen edennyt tuote.
Tämä opinnäytetyö on määrällinen tutkimus. Tutkimus on toteutettu keräämällä tietoa ajoneuvosta ja sen käytöstä varsinaisilta loppukäyttäjiltä. Tutkimustulokset olen esittänyt yksinkertaisen frekvenssijakauman pohjalta, josta olen ne sitten analysoinut ja tehnyt tarvittavat johtopäätökset.
Tutkimuksen lopussa esitän loppukäyttäjiltä saamani palautteen perusteella ajoneuvoon sekä korjaus- että kehittämisehdotuksia. Lisäksi esitän ajoneuvotyöryhmälle tutkimustuloksista tulevia kehittämishankkeita.
Tutkimustuloksista nousi tärkeimmäksi kaksi havaintoa. Ensinnäkin selkeä korjattava suunnitteluvirhe, jossa ajoneuvoon oli valittu vääränlainen Virve – radion latausteline. Toisena huomiona havainto siitä, että ajoneuvon kuljetuskapasiteettia voidaan pienentää, jolloin sen monikäyttöisyyttä on mahdollisuus kehittää edelleen.
Lisäksi tutkimus paljasti tarpeen kahdelle hankkeelle. Ensinnäkin ajoneuvotyöryhmän tulee suunnitella uusi, nykyistä pienempi, vanginkuljetusajoneuvo. Lisäksi tulee kehittää menetelmä, jolla voidaan arvioida yksittäisten laitosten todellinen vanginkuljetusajoneuvojen määrän ja laadun tarve.