Employer Brand and Great Place to Work as Perceived by Generation Y Employees - Case Ravintolakolmio-ryhmä
Soininen, Taru (2013)
Soininen, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158762
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pääongelmana on selvittää, kuinka Y-sukupolven työntekijät näkevät työnantajabrändin ja erinomaisen työpaikan. Esimerkkiyrityksenä on Ravintolakolmio-ryhmä. Lisäksi pohditaan työnantajabrändin nykytilaa ja kehitetään sisäisiä toimintatapoja perustuen assosiaatioihin erinomaisesta työpaikasta.
Opinnäytetyön rakenne koostuu johdannosta, teoreettisesta viitekehyksestä, esimerkkiyrityksen esittelystä, tutkimusmenetelmästä, tutkimustulosten analysoinnista ja työstämisestä, tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä. Teoreettinen keskustelu koostuu työnantajabrändistä ja
-brändäämisestä, Y-sukupolvesta työelämässä sekä Great Place to Work -mallin ulottuvuuksista. Lähteinä on käytetty mahdollisimman uutta saatavilla olevaa kirjallisuutta aiheista.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämisprojekti. Empiirinen osa toteutettiin palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen sen iteratiivisuuden ja käyttäjälähtöisen lähestymistavan vuoksi. Aineisto kerättiin käyttämällä lauseentäydennyslomaketta. Lomake oli kohdennettu työntekijöille ja vuoroesimiehille, jotka kuuluvat Y-sukupolveen. Vastauksia saatiin 23 kappaletta. Toinen lauseentäydennyslomake toteutettiin johtoryhmien jäsenten keskuudessa ja vastauksia saatiin 15 kappaletta. Tätä aineistoa käytettiin vertailupohjana käsiteltäessä tuloksia työnantajabrändiin liittyvissä kysymyksissä. Aineisto analysoitiin käyttäen Exceliä, Affinity diagramia ja SWOT-analyysia. Tuloksiin perustuen järjestettiin workshop luomis- ja pohdiskeluvaiheisiin.
Workshopissa käytettiin metodeina mm. brainstormingia, Tarinataulua ja Sisäisten toimintojen mallia. Lopputuloksena suunniteltiin kolme sisäistä toimintatapaa esitettäväksi esimerkkiyritykselle toteutettavaksi. Sisäisten toimintatapojen tarkoituksena on tukea ja kehittää emotionaalisia arvoja, jotta työnantajabrändi voidaan määrittää esimerkkiyrityksessä.
Opinnäytetyön tuloksena selvitettiin Ravintolakolmio-ryhmän työnantajabrändiä Y-sukupolven työntekijöiden näkökulmasta. Kehittämisehdotuksena esiteltiin Great Place to Work -mallin ulottuvuuksien liittämistä jokapäiväisiin toimintaperiaatteisiin. Toteuttamalla sisäisiä toimintatapoja, jotka tukevat emotionaalisia arvoja työssä, työnantajabrändin arvolupaus voidaan määrittää.
Työnantajabrändiä määritettäessä Great Place to Work -mallin ulottuvuudet koetaan tärkeiksi. Ulottuvuuksien liittäminen osaksi yrityskulttuuria parantaa emotionaalisia arvoja osana työskentelyä ja lisää työntekijöiden pysyvyyttä. Työnantajabrändi vahvistaa työntekijöiden työtulosta ja vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemukseen. Olemalla erinomainen työnantaja ei ainoastaan vaikuteta tulokseen vaan se on vastuullisen toiminnan lähtökohta.
Opinnäytetyön rakenne koostuu johdannosta, teoreettisesta viitekehyksestä, esimerkkiyrityksen esittelystä, tutkimusmenetelmästä, tutkimustulosten analysoinnista ja työstämisestä, tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä. Teoreettinen keskustelu koostuu työnantajabrändistä ja
-brändäämisestä, Y-sukupolvesta työelämässä sekä Great Place to Work -mallin ulottuvuuksista. Lähteinä on käytetty mahdollisimman uutta saatavilla olevaa kirjallisuutta aiheista.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämisprojekti. Empiirinen osa toteutettiin palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen sen iteratiivisuuden ja käyttäjälähtöisen lähestymistavan vuoksi. Aineisto kerättiin käyttämällä lauseentäydennyslomaketta. Lomake oli kohdennettu työntekijöille ja vuoroesimiehille, jotka kuuluvat Y-sukupolveen. Vastauksia saatiin 23 kappaletta. Toinen lauseentäydennyslomake toteutettiin johtoryhmien jäsenten keskuudessa ja vastauksia saatiin 15 kappaletta. Tätä aineistoa käytettiin vertailupohjana käsiteltäessä tuloksia työnantajabrändiin liittyvissä kysymyksissä. Aineisto analysoitiin käyttäen Exceliä, Affinity diagramia ja SWOT-analyysia. Tuloksiin perustuen järjestettiin workshop luomis- ja pohdiskeluvaiheisiin.
Workshopissa käytettiin metodeina mm. brainstormingia, Tarinataulua ja Sisäisten toimintojen mallia. Lopputuloksena suunniteltiin kolme sisäistä toimintatapaa esitettäväksi esimerkkiyritykselle toteutettavaksi. Sisäisten toimintatapojen tarkoituksena on tukea ja kehittää emotionaalisia arvoja, jotta työnantajabrändi voidaan määrittää esimerkkiyrityksessä.
Opinnäytetyön tuloksena selvitettiin Ravintolakolmio-ryhmän työnantajabrändiä Y-sukupolven työntekijöiden näkökulmasta. Kehittämisehdotuksena esiteltiin Great Place to Work -mallin ulottuvuuksien liittämistä jokapäiväisiin toimintaperiaatteisiin. Toteuttamalla sisäisiä toimintatapoja, jotka tukevat emotionaalisia arvoja työssä, työnantajabrändin arvolupaus voidaan määrittää.
Työnantajabrändiä määritettäessä Great Place to Work -mallin ulottuvuudet koetaan tärkeiksi. Ulottuvuuksien liittäminen osaksi yrityskulttuuria parantaa emotionaalisia arvoja osana työskentelyä ja lisää työntekijöiden pysyvyyttä. Työnantajabrändi vahvistaa työntekijöiden työtulosta ja vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemukseen. Olemalla erinomainen työnantaja ei ainoastaan vaikuteta tulokseen vaan se on vastuullisen toiminnan lähtökohta.