Äldres säkerhet - risker och förebyggande : en kvalitativ studie om vilka risker de äldre utsätts för i sin vardag och hur dessa kan förebyggas
Nyfelt, Hanna (2013)
Nyfelt, Hanna
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189373
Tiivistelmä
Examensarbetets syfte var att kartlägga vilka risker de äldre utsätts för i sin vardag i hemvården och på boenden och hur riskerna kan förebyggas enligt vårdpersonal. Orsaken till att detta ämne undersöks är att det framkom på en fortbildning för personal inom hem- och anstaltsvård att de äldre utsätts för risker i sin vardag och dessa behöver förebyggas. Frågeställningarna som respondenten utgick från var: Vilka risker utsätts de äldre för i sin vardag i hemvården och på boenden? och Hur kan man förebygga dessa risker? I detta examensarbete utgår respondenten från ett frågeformulär om äldres säkerhet hemma och på boenden som personal inom hem- och anstaltsvård har besvarat som ett grupparbete under en fortbildning. För att analysera materialet har deskriptiv kvalitativ analys använts. De teoretiska utgångspunkterna var Eriksons och Segestens teori om trygghet. I resultaten framkom att de äldre utsätts för risker i sin vardag. Enligt vårdpersonalen faller de äldre, de bor i dåligt anpassat boende, det sker fel vid läkemedelshantering, de har söndriga hjälpmedel, de utsätts för brandrisk osv. Som förebyggande åtgärder hade vårdpersonalen bl.a. föreslagit anpassade miljöer, låsta läkemedelsskåp och städskrubbar, hjälpmedel som passar och är hela och brandvarnare. Studiens resultat visar att de äldre utsätts för många risker och att vårdpersonalen som jobbar nära de äldre har många idéer för hur de äldres vardag skulle bli säkrare och tryggare. The objective of the thesis was to identify what risks the elderly face in their everyday lives in home care and institutional care and how the risks can be prevented, according to health professionals. The reason why this topic is studied is that training for staff at home and institutional care brought to light the fact that elderly are at risk in their daily lives, and these risks need to be prevented. The research questions were: What are the risks to the elderly in their daily life in home care and institutional care? How can we prevent these risks? This thesis is based on a questionnaire on the safety of seniors in home and institutional care which was filled out by staff in home and institutional care as a group project in training. To analyze the material, descriptive qualitative analyses have been used. The theoretical approach was Eriksson and Segestens theory of safety. The results revealed that the elderly are at risk in their daily lives. According to nursing staff, the elderly fall, they live in poorly adapted housing, there are errors in medication, they use broken tools, they are exposed to fire, etc. As preventive measures, health workers proposed customized environments, locked medicine cabinets and cleaning closets, assistant devices that fit and are undamaged and smoke alarms. The results of the study demonstrate that the elderly are exposed to many risks and that health professionals who work close to the elderly have many ideas for how the elderly's living conditions could be safer and more secure.