Ravintolalogistiikan kehittäminen yhteistyön, ydintoimintoihin keskittymisen sekä kustannusten hallinnan avulla
Valtiala, Juho (2013)
Valtiala, Juho
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127841
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään yhteistyön, ydintoimintoihin keskittymisen sekä kustannusten hallinnan ilmenemistä yritysten toiminnassa logistiikan näkökulmasta. Työn tavoitteena on tarjota vertailukohta sekä antaa kehittämisideoita alan yrityksille. Tutkimusta varten haastateltiin kahta suurta tai keskisuurta ravintola-alan yritystä. Haastattelut pidettiin helmi- ja maaliskuussa 2013.
Logistiikka on tavaravirran ja siihen liittyvän tieto- ja rahavirran ohjaamista ja toteuttamista. Logistiikka on prosessi, jossa liikkuu tietoa, rahaa ja tavaraa eri toimijoiden välillä. Toimitusketju tarkoittaa tuotteen kulkua raaka-aineiden alkulähteiltä loppukäyttäjälle. Nykyään logistiikan sijaan puhutaan useammin toimitusketjuajattelusta. Erään määritelmän mukaan logistiikalla on viisi osa-aluetta, jotka ovat hankinta, jakelu, varastointi, tuotanto sekä vihreä logistiikka. Yhteistyö, ydintoimintoihin keskittyminen sekä kustannusten hallinta ovat kaikki tehokkaan toimitusketjun tuntomerkkejä. Sidosryhmien välille olisi tärkeää muodostaa yhteys pitkäaikaisen yhteistyön varmistamiseksi, mikä puolestaan tuo vakautta yrityksen toimintaan. Taitavimmat yritykset käyttävät voimavaransa vain sellaiseen toimintaan, joka tuottaa heidän asiakkailleen suurimman arvon. Muu toiminta ulkoistetaan. Kustannuksia voidaan hallita muun muassa tehostamalla hankintoja ja varastointia sekä vähentämällä hävikkiä.
Valitut kolme teemaa näkyivät selvästi haastateltujen yritysten toiminnassa. Yhteistyö tavarantoimittajien kanssa oli arkipäiväistä, ja se sai mielenkiintoisiakin ilmenemismuo-toja. Tutkimuksen perusteella yrityksissä oli pohdittu keinoja tehostaa toimintoja ulkoistamalla niitä. Kustannuksiin kiinnitettiin huomiota, ja niitä hallittiin erityisesti han-kinnan kautta. Tutkimuksesta voidaan tehdä se johtopäätös, että teemat ovat toimitusketjun hallinnan kannalta merkittäviä. Niihin kannattaa sijoittaa resursseja sekä kehittää innovaatioita.
Logistiikka on tavaravirran ja siihen liittyvän tieto- ja rahavirran ohjaamista ja toteuttamista. Logistiikka on prosessi, jossa liikkuu tietoa, rahaa ja tavaraa eri toimijoiden välillä. Toimitusketju tarkoittaa tuotteen kulkua raaka-aineiden alkulähteiltä loppukäyttäjälle. Nykyään logistiikan sijaan puhutaan useammin toimitusketjuajattelusta. Erään määritelmän mukaan logistiikalla on viisi osa-aluetta, jotka ovat hankinta, jakelu, varastointi, tuotanto sekä vihreä logistiikka. Yhteistyö, ydintoimintoihin keskittyminen sekä kustannusten hallinta ovat kaikki tehokkaan toimitusketjun tuntomerkkejä. Sidosryhmien välille olisi tärkeää muodostaa yhteys pitkäaikaisen yhteistyön varmistamiseksi, mikä puolestaan tuo vakautta yrityksen toimintaan. Taitavimmat yritykset käyttävät voimavaransa vain sellaiseen toimintaan, joka tuottaa heidän asiakkailleen suurimman arvon. Muu toiminta ulkoistetaan. Kustannuksia voidaan hallita muun muassa tehostamalla hankintoja ja varastointia sekä vähentämällä hävikkiä.
Valitut kolme teemaa näkyivät selvästi haastateltujen yritysten toiminnassa. Yhteistyö tavarantoimittajien kanssa oli arkipäiväistä, ja se sai mielenkiintoisiakin ilmenemismuo-toja. Tutkimuksen perusteella yrityksissä oli pohdittu keinoja tehostaa toimintoja ulkoistamalla niitä. Kustannuksiin kiinnitettiin huomiota, ja niitä hallittiin erityisesti han-kinnan kautta. Tutkimuksesta voidaan tehdä se johtopäätös, että teemat ovat toimitusketjun hallinnan kannalta merkittäviä. Niihin kannattaa sijoittaa resursseja sekä kehittää innovaatioita.