Nuorten seksuaaliterveystietämys : Lukiolaisten kokemuksia yläkoulun terveystiedon seksuaalikasvatuksen riittävyydestä
Heikkinen, Noora; Latvajärvi, Paula (2013)
Heikkinen, Noora
Latvajärvi, Paula
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209699
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion 1. luokkalaisten seksuaaliterveystietämyksiä sekä heidän kokemuksiaan yläkoulun terveystiedon tuntien seksuaalikasvatuksen riittävyydestä. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella raskaudenkeskeytysluvut ovat huolestuttavia, minkä vuoksi nuorten tietämystason selvittäminen on tärkeää. Tavoitteena oli saada tietoon ne seksuaaliterveyden osa-alueet, joissa nuorten tietämyksissä oli puutteita ja saada näin tärkeää tietoa opiskelijaterveydenhuoltoon. Tutkimusongelmat olivat ”Minkälainen seksuaaliterveystietämys lukion 1. luokkalaisilla on?” ja ”Miten riittävästi lukion 1. luokkalaiset omasta mielestään saivat tietoa seksuaaliterveydestä yläkoulun terveystiedon tunneilla?”.
Nuoren seksuaalisuus kehittyy vaiheittain ja sitä pyritään tukemaan seksuaalikasvatuksella. Tavoitteena on, että nuori kykenee tekemään hyviä ratkaisuja seksuaaliterveytensä kannalta ja kokemaan seksuaalisuutensa hyväksyttävänä asiana. Seksuaalikasvatusta on opetettu yläkoulun terveystiedontuntien yhteydessä vuodesta 2006 asti. Myös kouluterveydenhoitajalla on suuri rooli nuoren seksuaaliterveyden edistäjänä.
Suoritimme tutkimuksen kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja kyselyyn vastasi 75 opiskelijaa. Kyselylomake koostui kuuden eri seksuaaliterveyden osa-alueen kysymyksistä. Lomakkeessa selvitettiin myös nuorten kokemuksia seksuaalikasvatuksen riittävyydestä yläkoulun terveystiedon tunneilla. Aineisto analysoitiin SPSS- ohjelmaa käyttäen.
Tutkimuksesta selvisi, että lukion 1. luokkalaisten seksuaaliterveystietämykset olivat hyvät ja tyttöjen ja poikien väliset tietämyserot olivat odotettua pienemmät. Heikoin tietämys nuorilla oli sukupuolitauteihin liittyvissä asioissa. He myös toivoivat, että olisivat saaneet lisää tietoa sukupuolitaudeista ja ehkäisystä terveystiedon tunneilla. Oppilaat kuitenkin kokivat, että terveystiedon opetuksen seksuaalikasvatus oli ollut pääosin riittävää.
Nuoren seksuaalisuus kehittyy vaiheittain ja sitä pyritään tukemaan seksuaalikasvatuksella. Tavoitteena on, että nuori kykenee tekemään hyviä ratkaisuja seksuaaliterveytensä kannalta ja kokemaan seksuaalisuutensa hyväksyttävänä asiana. Seksuaalikasvatusta on opetettu yläkoulun terveystiedontuntien yhteydessä vuodesta 2006 asti. Myös kouluterveydenhoitajalla on suuri rooli nuoren seksuaaliterveyden edistäjänä.
Suoritimme tutkimuksen kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ja kyselyyn vastasi 75 opiskelijaa. Kyselylomake koostui kuuden eri seksuaaliterveyden osa-alueen kysymyksistä. Lomakkeessa selvitettiin myös nuorten kokemuksia seksuaalikasvatuksen riittävyydestä yläkoulun terveystiedon tunneilla. Aineisto analysoitiin SPSS- ohjelmaa käyttäen.
Tutkimuksesta selvisi, että lukion 1. luokkalaisten seksuaaliterveystietämykset olivat hyvät ja tyttöjen ja poikien väliset tietämyserot olivat odotettua pienemmät. Heikoin tietämys nuorilla oli sukupuolitauteihin liittyvissä asioissa. He myös toivoivat, että olisivat saaneet lisää tietoa sukupuolitaudeista ja ehkäisystä terveystiedon tunneilla. Oppilaat kuitenkin kokivat, että terveystiedon opetuksen seksuaalikasvatus oli ollut pääosin riittävää.