Kuopion S-markettien imago-tutkimus : Asiakaspanelistien kvantitatiivinen näkökulma
Allinen, Eeva (2013)
Allinen, Eeva
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219795
Tiivistelmä
Hyvä yrityskuva on yksi menestyksekkään liiketoiminnan avaintekijöistä, varsinkin kun kilpailu toimialalla on kovaa. Sidosryhmien käsitys yrityskuvasta vaikuttaa monin tavoin yritykseen ja sen taloudelliseen tulokseen. Yrityksen tärkein sidosryhmä ovat asiakkaat, joiden yritysmielikuviin tässä työssä perehdytään.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan asiakkaiden ulkoista mielikuvaa Kuopion alueen S-marketeista. Työssä selvitetään, minkä osastojen valikoimaa olisi asiakkaiden mielestä eniten kehitettävä, sekä miten valikoimaa voitaisiin parantaa, jotta S-marketit olisivat parhaimpia ruokakauppoja. Työssä tutkitaan myös eroavatko alueen S-markettien ulkoiset mielikuvat merkittävästi toisistaan ja selvitetään myymälöiden tilannetta suhteessa kilpailijoihin.
Työn alkuosa sisältää teoriatietoa, joka rakentuu imagon eli yrityskuva- käsitteen ja sen muodostumisen ja kehittämisen ympärille. Teoriaosassa käsitellään myös päivittäistavarakauppaa sekä imagon merkitystä toimialalla. Tutkimuksen loppuosassa esitellään Kuopion S-markettien asiakaspanelisteille tehdyn Internet-pohjaisen kyselylomakkeen tulokset ja pohditaan niiden vaikutusta tutkimusaiheeseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta. Saadun tiedon pohjalta tehtiin myymäläkohtaisia vertailuja.
Tuloksina asiakaspanelisteille tehdystä kyselystä todetaan, että kokonaisuutena asiakaspanelistien imago-käsitys S-marketeista on hyvä. Keskeisimmät kehityskohteet valikoimia koskien löytyy leipä- ja lihaosastoilta. Eri S-marketteja vertailtaessa havaitaan, että S-market Ykkösrastia pidetään selvästi muita parempana kauppana. Kilpailuanalyysissa S-marketit menestyvät kokonaisuutena kilpailijoita paremmin.
Työn tulosten toivotaan herättävän kiinnostusta toiminnan kehittämiseen niin henkilökunnan kuin johdon keskuudessa. Tulosten avulla pyritään saamaan myös kehitysideoita valikoimien parantamiseksi. Haastattelututkimuksilla ja sisäisen yrityskuvan tutkimisella voitaisiin täydentää opinnäytetyöstä saatua tietoa.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan asiakkaiden ulkoista mielikuvaa Kuopion alueen S-marketeista. Työssä selvitetään, minkä osastojen valikoimaa olisi asiakkaiden mielestä eniten kehitettävä, sekä miten valikoimaa voitaisiin parantaa, jotta S-marketit olisivat parhaimpia ruokakauppoja. Työssä tutkitaan myös eroavatko alueen S-markettien ulkoiset mielikuvat merkittävästi toisistaan ja selvitetään myymälöiden tilannetta suhteessa kilpailijoihin.
Työn alkuosa sisältää teoriatietoa, joka rakentuu imagon eli yrityskuva- käsitteen ja sen muodostumisen ja kehittämisen ympärille. Teoriaosassa käsitellään myös päivittäistavarakauppaa sekä imagon merkitystä toimialalla. Tutkimuksen loppuosassa esitellään Kuopion S-markettien asiakaspanelisteille tehdyn Internet-pohjaisen kyselylomakkeen tulokset ja pohditaan niiden vaikutusta tutkimusaiheeseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta. Saadun tiedon pohjalta tehtiin myymäläkohtaisia vertailuja.
Tuloksina asiakaspanelisteille tehdystä kyselystä todetaan, että kokonaisuutena asiakaspanelistien imago-käsitys S-marketeista on hyvä. Keskeisimmät kehityskohteet valikoimia koskien löytyy leipä- ja lihaosastoilta. Eri S-marketteja vertailtaessa havaitaan, että S-market Ykkösrastia pidetään selvästi muita parempana kauppana. Kilpailuanalyysissa S-marketit menestyvät kokonaisuutena kilpailijoita paremmin.
Työn tulosten toivotaan herättävän kiinnostusta toiminnan kehittämiseen niin henkilökunnan kuin johdon keskuudessa. Tulosten avulla pyritään saamaan myös kehitysideoita valikoimien parantamiseksi. Haastattelututkimuksilla ja sisäisen yrityskuvan tutkimisella voitaisiin täydentää opinnäytetyöstä saatua tietoa.