PÄIVÄTOIMINNAN KEHITTÄMINEN : Uuden toimintamallin luominen palvelukoti Rantaniemen päivätoimintaan
Tornberg, Vesa (2013)
Tornberg, Vesa
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli uuden toimintamallin kehittäminen kehitysvammaisten päivätoimintaan palvelukoti Rantaniemeen. Työn tavoitteena oli järjestelmällisempi ja asiakaslähtöisempi toiminta. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työ-elämälähtöinen. Kehittäminen eteni prosessimaisesti vaiheittain. Kehittämistyön menetelmänä käytettiin W. Edwards Demingin PDCA- kehityssykliä. Prosessin ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin teoriapohjaa, sekä asiakkaiden ja henkilökunnan tarpeita. Toisessa vaiheessa toimintamallia toteutettiin käytännössä ja kolmannessa vaiheessa arvioitiin toimintamallia, sekä sen jatkokehittämistarpeita.
Kehittämistyön tuloksena syntyi uusi toimintamalli kehitysvammaisten päivätoimintaan palvelukoti Rantaniemessä. Uudessa toimintamallissa toimintaa suunniteltiin toiminta-suunnitelmalla neljännesvuosi eteenpäin ja sitä toteutettiin kiinteän viikko-ohjelman mukaisesti. Asiakkaille suoritettiin asiakaskyselyt neljännesvuosittain toiminnan laadusta ja kehittämistarpeista.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työ-elämälähtöinen. Kehittäminen eteni prosessimaisesti vaiheittain. Kehittämistyön menetelmänä käytettiin W. Edwards Demingin PDCA- kehityssykliä. Prosessin ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin teoriapohjaa, sekä asiakkaiden ja henkilökunnan tarpeita. Toisessa vaiheessa toimintamallia toteutettiin käytännössä ja kolmannessa vaiheessa arvioitiin toimintamallia, sekä sen jatkokehittämistarpeita.
Kehittämistyön tuloksena syntyi uusi toimintamalli kehitysvammaisten päivätoimintaan palvelukoti Rantaniemessä. Uudessa toimintamallissa toimintaa suunniteltiin toiminta-suunnitelmalla neljännesvuosi eteenpäin ja sitä toteutettiin kiinteän viikko-ohjelman mukaisesti. Asiakkaille suoritettiin asiakaskyselyt neljännesvuosittain toiminnan laadusta ja kehittämistarpeista.