Sairaanhoitajan perehtymisen kehittäminen leikkaus- ja anestesiatoiminnan yksikössä
Karppinen, Heli (2013)
Karppinen, Heli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209768
Tiivistelmä
Elämme tieto- ja informaatioyhteiskunnassa, jossa teknologian kehitys on edennyt viime vuosina vauhdilla. Lääketieteellisen ja teknisen kehityksen myötä terveydenhuolto on suurten muutosten edessä. Teknistyvät kirurgiset menetelmät ja kehittyvät anestesiamenetelmät vaativat leikkaus- ja anestesiatoiminnan yksikössä työskentelevän sairaanhoitajan osaamisen jatkuvaa kehittämistä. Toimintakäytäntöjen muuttuessa on tärkeää uudistaa perehdytystä, jotta voidaan pysyä kehityksen vauhdissa ja varmistaa sairaanhoitajien osaaminen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää sairaanhoitajan perehdytystä leikkaus- ja anestesiaosastolla sekä kuvata valvovan sairaanhoitajan osaamisen vaatimuksia hoitoprosessin intraoperatiivisessa vaiheessa. Tavoitteena oli valvovan sairaanhoitajan perehtymisohjelman uudistaminen. Perehdytyksen tavoitteena on, että työhön tuleva sairaanhoitajan kehittyy osaavaksi työyhteisön jäseneksi, joka kykenee itsenäiseen työhön leikkaustiimin jäsenenä. Laajasti ajateltuna toimivan perehdytysprosessin avulla oppii ja kehittyy koko työyhteisö sekä organisaatio.
Kehittämistyössä sovellettiin osallistavaa toimintatutkimusta. Leikkaus- ja anestesiatoiminnan yksikön hoitohenkilökunta osallistui perehdytyksen kehittämiseen ja heidän ammattitaitoaan hyödynnettiin perehtymisohjelman laadinnassa. Swot-analyysin ja teemoitetun kyselyn avulla selvitettiin perehdytyksen nykytilaa. Learning cafe menetelmää käytettiin perehdytyksen sisältöjen luomiseen. Valvovan sairaanhoitajan osaamisen vaatimukset hoitoprosessin intraoperatiivisessa vaiheessa muodostettiin yhdistämällä teoria-aineisto ja empiirinen aineisto. Valvovan hoitajan osaamisen vaatimukset muodostivat perehtymisohjelman rungon. Perehtymisohjelmaa arvioitiin vastuualuehoitajista muodostetun fokusryhmän asiantuntemuksella. Perehtymisohjelma hyväksyttiin käyttöönotettavaksi ja lisäksi luotiin perehtymisen muistilista.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää sairaanhoitajan perehdytystä leikkaus- ja anestesiaosastolla sekä kuvata valvovan sairaanhoitajan osaamisen vaatimuksia hoitoprosessin intraoperatiivisessa vaiheessa. Tavoitteena oli valvovan sairaanhoitajan perehtymisohjelman uudistaminen. Perehdytyksen tavoitteena on, että työhön tuleva sairaanhoitajan kehittyy osaavaksi työyhteisön jäseneksi, joka kykenee itsenäiseen työhön leikkaustiimin jäsenenä. Laajasti ajateltuna toimivan perehdytysprosessin avulla oppii ja kehittyy koko työyhteisö sekä organisaatio.
Kehittämistyössä sovellettiin osallistavaa toimintatutkimusta. Leikkaus- ja anestesiatoiminnan yksikön hoitohenkilökunta osallistui perehdytyksen kehittämiseen ja heidän ammattitaitoaan hyödynnettiin perehtymisohjelman laadinnassa. Swot-analyysin ja teemoitetun kyselyn avulla selvitettiin perehdytyksen nykytilaa. Learning cafe menetelmää käytettiin perehdytyksen sisältöjen luomiseen. Valvovan sairaanhoitajan osaamisen vaatimukset hoitoprosessin intraoperatiivisessa vaiheessa muodostettiin yhdistämällä teoria-aineisto ja empiirinen aineisto. Valvovan hoitajan osaamisen vaatimukset muodostivat perehtymisohjelman rungon. Perehtymisohjelmaa arvioitiin vastuualuehoitajista muodostetun fokusryhmän asiantuntemuksella. Perehtymisohjelma hyväksyttiin käyttöönotettavaksi ja lisäksi luotiin perehtymisen muistilista.