Verkkomedian moniulotteisuus vaatetusalalla : Case Cecilia Sörensen
Koljonen, Eeva-Riikka (2013)
Koljonen, Eeva-Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209582
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus ajankohtaisesta ilmiöstä, yrityksen verkkotoimin-nasta ja sen moniulotteisuudesta. Se on hankkeistettu projekti, eli työllä on oltava toimek-siantaja. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen vaatetussuunnittelija Ceci-lia Sörensen. Hän suunnittelee naistenvaatemallistoa omalla nimellään. Sörensen on avannut toimintansa äskettäin Suomen vaatetusalan markkinoille.
Tarkoituksena on selvittää, miten yrityksen verkkotoimintaa eri medioissa voidaan kehittää ja tehdä siitä moniulotteista. Opinnäytetyö tutkii miten blogit, verkkokauppa ja verkkolehti-mainonta toimivat vaatetusalan pk-yrityksen mainonnan keinoina, miten tämä tulisi toteut-taa ja mitkä ovat niiden suurimmat hyödyt.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus ja tapaustutkimus. Toimintatutkimus ja tapaustutkimus ovat jonkin ajankohtaisen ilmiön tutkimista ja rajatun aiheen selittämistä monipuolisesti usean eri tietolähteen avulla. Toiminta- ja tapaustutkimus antavat käytän-nönläheisen ja selittävän kosketuspinnan ilmiön tutkimiselle. Tutkimusaineistoa on kerätty pääosin haastatteluilla. Muu tietoperusta tuli kirjoista, internetistä ja lehtiartikkeleista. Haastattelujen ja muun lähdeaineiston avulla voi arvioida pk-yrityksen verkkomarkkinoinnin toimintaa kolmesta eri menekinedistämisen näkökulmasta ja miten näitä menekinedistämi-sen osia kannattaa yhdistää verkkotoiminnassa, jotta toiminta olisi mahdollisimman moni-ulotteista.
Tuloksien perusteella yrityksen on käytettävä useaa eri verkkomedian kanavaa linkittääk-seen koko toimintansa. Yrityksen kannattaa hyödyntää tutkimukseni ohjenuoria ja käytän-nön esimerkkejä. Se vahvistaisi yrityksen asemaa verkossa ja mainonnan kentässä. Yritys saisi myös paljon näkyvyyttä ilman suurempia taloudellisia panostuksia. Opinnäytetyöni tulos on myös lähtökohta verkkotoiminnan kehittämiselle, jota suosittelen yrityksen jatkos-sa tekevän.
Tarkoituksena on selvittää, miten yrityksen verkkotoimintaa eri medioissa voidaan kehittää ja tehdä siitä moniulotteista. Opinnäytetyö tutkii miten blogit, verkkokauppa ja verkkolehti-mainonta toimivat vaatetusalan pk-yrityksen mainonnan keinoina, miten tämä tulisi toteut-taa ja mitkä ovat niiden suurimmat hyödyt.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus ja tapaustutkimus. Toimintatutkimus ja tapaustutkimus ovat jonkin ajankohtaisen ilmiön tutkimista ja rajatun aiheen selittämistä monipuolisesti usean eri tietolähteen avulla. Toiminta- ja tapaustutkimus antavat käytän-nönläheisen ja selittävän kosketuspinnan ilmiön tutkimiselle. Tutkimusaineistoa on kerätty pääosin haastatteluilla. Muu tietoperusta tuli kirjoista, internetistä ja lehtiartikkeleista. Haastattelujen ja muun lähdeaineiston avulla voi arvioida pk-yrityksen verkkomarkkinoinnin toimintaa kolmesta eri menekinedistämisen näkökulmasta ja miten näitä menekinedistämi-sen osia kannattaa yhdistää verkkotoiminnassa, jotta toiminta olisi mahdollisimman moni-ulotteista.
Tuloksien perusteella yrityksen on käytettävä useaa eri verkkomedian kanavaa linkittääk-seen koko toimintansa. Yrityksen kannattaa hyödyntää tutkimukseni ohjenuoria ja käytän-nön esimerkkejä. Se vahvistaisi yrityksen asemaa verkossa ja mainonnan kentässä. Yritys saisi myös paljon näkyvyyttä ilman suurempia taloudellisia panostuksia. Opinnäytetyöni tulos on myös lähtökohta verkkotoiminnan kehittämiselle, jota suosittelen yrityksen jatkos-sa tekevän.