Etelä-Savon sairaanhoitopiirin laskutusprosessin kehittäminen
Honkanen;Pirjo Strandén, Pirjo (2013)
Honkanen;Pirjo Strandén, Pirjo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa kohdeorganisaation tämän hetken laskutusprosessin toimivuutta ja löytää mahdollisia kehittämiskohteita. Tutkimusongelma on selvittää, miksi laskutusprosessit ovat työllistäviä. Mitä vaikutuksia muutoksilla on organisaatioon ja laskutuspalvelujen laatuun?
Etelä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä tuottaa erikoissairaanhoidon palvelut jäsenkunnilleen, jotka omistavat kuntayhtymän. Jäsenkuntia ovat Hirvensalmi, Joroinen, Juva, Kangasniemi, Mikkeli, Mäntyharju, Pertunmaa, Pieksämäki ja Puumala.
Viitekehyksessä käsittelen prosessia, prosessien kehittämistä, taloushallintoa ja laskutusta yleisellä tasolla.
Tutkimusmuotona ovat kvalitatiivinen eli laadullinen sekä kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Laadullinen aineisto on kerätty haastattelemalla prosessiin osallistuvia henkilöitä. Määrällinen aineisto on kerätty dokumenttina kuukauden aikana tapahtuneesta laskutusaineistosta.
Tutkimuksen perusteella laskutusaineisto on erinomaista. Puutteiden esiintymismäärä on inhimillinen. Taloushallinnon järjestelmiä laskutuksen osalta pitää kehittää tehokkuuden lisäämiseksi. Huomiota on kiinnitettävä työn organisointiin ja ajanhallintaan. Opinnäytetyössäni tuon esille ratkaisuehdotuksia tilanteen korjaamiseksi sekä ehdotuksia organisaation toimintaan.
Etelä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä tuottaa erikoissairaanhoidon palvelut jäsenkunnilleen, jotka omistavat kuntayhtymän. Jäsenkuntia ovat Hirvensalmi, Joroinen, Juva, Kangasniemi, Mikkeli, Mäntyharju, Pertunmaa, Pieksämäki ja Puumala.
Viitekehyksessä käsittelen prosessia, prosessien kehittämistä, taloushallintoa ja laskutusta yleisellä tasolla.
Tutkimusmuotona ovat kvalitatiivinen eli laadullinen sekä kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä. Laadullinen aineisto on kerätty haastattelemalla prosessiin osallistuvia henkilöitä. Määrällinen aineisto on kerätty dokumenttina kuukauden aikana tapahtuneesta laskutusaineistosta.
Tutkimuksen perusteella laskutusaineisto on erinomaista. Puutteiden esiintymismäärä on inhimillinen. Taloushallinnon järjestelmiä laskutuksen osalta pitää kehittää tehokkuuden lisäämiseksi. Huomiota on kiinnitettävä työn organisointiin ja ajanhallintaan. Opinnäytetyössäni tuon esille ratkaisuehdotuksia tilanteen korjaamiseksi sekä ehdotuksia organisaation toimintaan.