Arvojen toteutuminen yrityksissä : Case Intotalo Oy
Myllyniemi, Jessica (2013)
Myllyniemi, Jessica
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179130
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan, Intotalo Oy:n, lisäksi kahdessa muussa yrityksessä olevia arvoja, kuinka ne toteutuvat ja ovatko ne menestyksen kannalta oleellisia. Tutkittavat yritykset ovat kaikki samalla sektorilla toimivia seminaari-, valmennus- ja koulutusalalle painottuneita yrityksiä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla syksyllä 2012. Tutkimukseen haastateltiin kolmesta eri yrityksestä yhteensä kymmentä henkilöä ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluissa selvitettiin, kuinka yritysten henkilöstö on selvillä yrityksen arvoista, miten he kokevat niiden toteutuvan yrityksessä ja ovatko yrityksen arvot linjassa haastateltavien henkilökohtaisten arvojen kanssa. Haastatteluista nousseista pääteemoista tehtiin tulkintoja yrityksiä yhdistävistä asioista.
Tutkimustuloksista selvisi, että yrityksistä löytyi paljon yhteneväisyyksiä arvoihin liittyen. Työn merkityksellisyys, yrityksen sisällä vallitseva luottamus sekä jatkuva kehittyminen ja kasvaminen koettiin kaikkien yritysten kohdalla erittäin tärkeiksi asioiksi työmotivaation kannalta. Tutkittavissa yrityksissä yrityskulttuuri on vahva ja se on edellytys yrityksen menestymiselle.
Arvojen määrittäminen yrityksessä voi olla pitkä prosessi ja dialogin käyttäminen on syvällisten keskustelujen mahdollistaja. Koko henkilöstön mukaan ottaminen on tärkeää arvoja määrittäessä, jotta voidaan päästä varmuuteen siitä, että yrityksen arvot tarkoittavat kaikille henkilöille samoja asioita ja niihin voidaan sitoutua. Mikäli henkilöstö ei voi allekirjoittaa yrityksen arvoja tai ne ovat ristiriidassa henkilökohtaisten arvojen kanssa, se voi johtaa uupumiseen tai irtisanomiseen. Yrityksen arvoja määriteltäessä on tärkeää löytää arvot yrityksen omasta toiminnasta, koska arvot ovat jo olemassa, mutta ne pitää tunnistaa ja pukea sanoiksi.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla syksyllä 2012. Tutkimukseen haastateltiin kolmesta eri yrityksestä yhteensä kymmentä henkilöä ja haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluissa selvitettiin, kuinka yritysten henkilöstö on selvillä yrityksen arvoista, miten he kokevat niiden toteutuvan yrityksessä ja ovatko yrityksen arvot linjassa haastateltavien henkilökohtaisten arvojen kanssa. Haastatteluista nousseista pääteemoista tehtiin tulkintoja yrityksiä yhdistävistä asioista.
Tutkimustuloksista selvisi, että yrityksistä löytyi paljon yhteneväisyyksiä arvoihin liittyen. Työn merkityksellisyys, yrityksen sisällä vallitseva luottamus sekä jatkuva kehittyminen ja kasvaminen koettiin kaikkien yritysten kohdalla erittäin tärkeiksi asioiksi työmotivaation kannalta. Tutkittavissa yrityksissä yrityskulttuuri on vahva ja se on edellytys yrityksen menestymiselle.
Arvojen määrittäminen yrityksessä voi olla pitkä prosessi ja dialogin käyttäminen on syvällisten keskustelujen mahdollistaja. Koko henkilöstön mukaan ottaminen on tärkeää arvoja määrittäessä, jotta voidaan päästä varmuuteen siitä, että yrityksen arvot tarkoittavat kaikille henkilöille samoja asioita ja niihin voidaan sitoutua. Mikäli henkilöstö ei voi allekirjoittaa yrityksen arvoja tai ne ovat ristiriidassa henkilökohtaisten arvojen kanssa, se voi johtaa uupumiseen tai irtisanomiseen. Yrityksen arvoja määriteltäessä on tärkeää löytää arvot yrityksen omasta toiminnasta, koska arvot ovat jo olemassa, mutta ne pitää tunnistaa ja pukea sanoiksi.