Cloud-based service desk trends and future in the context of FreeNest
Nieminen, Miia (2013)
Lataukset:
Nieminen, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia moderneja ICT-tukipalveluita, joita voidaan käyttää pilvipohjaisen service desk –ratkaisuissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on FreeNest-projekti, joka on TIVIT Cloud software program -nimistä ohjelmaa, jonka tarkoituksena on kiihdyttää suomalaisen ohjelmistoteollisuuden kilpailukykyä. FreeNest tarjoaa pilvipohjaisia avoimen lähdekoodin projektityökaluja. Jotta FreeNest voidaan tuoda markkinoille, on sen tueksi rakennettava tekninen tukipalvelu. Opinnäytetyö etsii ratkaisuja pilvipohjaisen service deskin toteuttamiseen.
Opinnäytetyö esittelee käsitteet ja teknologiat pilvipalveluiden ja service desk -teknologioiden takana. Opinnäytetyö toteutettiin tutustumalla ICT-alan trendeihin ja soveltamalla niitä pilvipohjaisille tukipalveluratkaisuille sopiviksi. Tutkittujen ilmiöiden hyödyt ja haitat eriteltiin ja eri ratkaisuja verrattiin toisiinsa. Lopuksi opinnäytetyössä annetaan suositus pilvipohjaisen service deskin toteutukselle.
Opinnäytetyön tutkimus osoitti, että tulevaisuuden service desk ratkaisut ovat yhä kustannustehokkaampi ja skaalatutuvampia. Yksi mielenkiintoisimmista ilmiöistä ICT-maailmassa tällä hetkellä on joukkoistamisen yleistyminen tehtävänratkaisussa. Markkinoilla on jo useampia toimijoita ja joukkoistamisen soveltaminen tukipalvelurakenteisiin on myös yksi opinnäytetyössä esitellyistä service deskin toteutusratkaisuista.
Opinnäytetyö esittelee käsitteet ja teknologiat pilvipalveluiden ja service desk -teknologioiden takana. Opinnäytetyö toteutettiin tutustumalla ICT-alan trendeihin ja soveltamalla niitä pilvipohjaisille tukipalveluratkaisuille sopiviksi. Tutkittujen ilmiöiden hyödyt ja haitat eriteltiin ja eri ratkaisuja verrattiin toisiinsa. Lopuksi opinnäytetyössä annetaan suositus pilvipohjaisen service deskin toteutukselle.
Opinnäytetyön tutkimus osoitti, että tulevaisuuden service desk ratkaisut ovat yhä kustannustehokkaampi ja skaalatutuvampia. Yksi mielenkiintoisimmista ilmiöistä ICT-maailmassa tällä hetkellä on joukkoistamisen yleistyminen tehtävänratkaisussa. Markkinoilla on jo useampia toimijoita ja joukkoistamisen soveltaminen tukipalvelurakenteisiin on myös yksi opinnäytetyössä esitellyistä service deskin toteutusratkaisuista.