Operatiivinen markkinointisuunnitelma suomalaiselle kosmetiikalle Kiinaan
Rantanen, Piia (2013)
Rantanen, Piia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia operatiivinen markkinointisuunnitelma suomalaisen kosmetiikan viennille kiinaan. Operatiivinen markkinointi käsittää yrityksen uudet markkinat, tai suhteiden ylläpidon jo olemassa oleviin asiakkaisiin. Lähtökohtana oli selvittää, minkälaisia ovat Kiinan liiketoimintakulttuuri ja maan toimintatavat. Perus lähtökohta on selvittää, miten saada Suomalainen kosmetiikka Kiinan markkinoille ja miten menestyä siellä. Kansainvälisen kaupan sopimukset ja säädökset ovat myös isossa osassa tässä opinnäytetyössä.
Suomalaista kosmetiikkaa Kiinassa ei juuri ole. Tämä markkinointisuunnitelma antaa oikeat työkalut markkinoille pääsyyn ja tiedon siitä, mitä tulee ottaa huomioon Kiinan liiketoiminta käyttäytymisestä ja toimintatavoista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Suomalaisen kosmetiikan mahdollisuudet Kiinan markkinoilla markkinoin-tisuunnitelman avulla. Tärkeimpiä lähtökohtia olivat oikeanlainen markkinointi, hyvä markkinointi strategia, mainonta, hinnoittelu, oikeat tuotteet ja kulttuurilliset vaikut-tajat. Selvitän myös mitkä ovat parhaat jakelukanavat ja yhteistyökumppanit suoma-laisille kosmetiikkayrityksille kiinan markkinoilla.
Suomalaisella kosmetiikalla on valtavasti potentiaalia kiinan, sekä koko Aasian markkinoille. Länsimaalainen, erityisesti pohjoismaalainen eksotiikka vetoaa kiina-laisiin kuluttajiin jotka ovat valmiita kokeilemaan uutta, sekä investoimaan kauneu-teen ja kauneudenhoitoon.
Suomalaista kosmetiikkaa Kiinassa ei juuri ole. Tämä markkinointisuunnitelma antaa oikeat työkalut markkinoille pääsyyn ja tiedon siitä, mitä tulee ottaa huomioon Kiinan liiketoiminta käyttäytymisestä ja toimintatavoista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Suomalaisen kosmetiikan mahdollisuudet Kiinan markkinoilla markkinoin-tisuunnitelman avulla. Tärkeimpiä lähtökohtia olivat oikeanlainen markkinointi, hyvä markkinointi strategia, mainonta, hinnoittelu, oikeat tuotteet ja kulttuurilliset vaikut-tajat. Selvitän myös mitkä ovat parhaat jakelukanavat ja yhteistyökumppanit suoma-laisille kosmetiikkayrityksille kiinan markkinoilla.
Suomalaisella kosmetiikalla on valtavasti potentiaalia kiinan, sekä koko Aasian markkinoille. Länsimaalainen, erityisesti pohjoismaalainen eksotiikka vetoaa kiina-laisiin kuluttajiin jotka ovat valmiita kokeilemaan uutta, sekä investoimaan kauneu-teen ja kauneudenhoitoon.