Palveluketju ja kehittyvä myyjä
Isomaa, Iiro; Hakala, Henri (2013)
Isomaa, Iiro
Hakala, Henri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087375
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää myyjän roolia osana hyvin toimivaa palveluketjua ja palveluketjun sisältöä. Opinnäytetyössä selvitettiin myös minkälaisia tietoja ja taitoja myyjän ammatillisessa kehittymisessä tarvi-taan. Tarkastelimme myös motivaation lähteitä ja sen vaikutusta myyjän työssä ja kehittymisessä. Tarkastelu suoritettiin henkilöstöjohtamisen näkö-kulmasta. Ammatillisuus ja sen kehittäminen ovat olennainen osa henkilöstöjohtamista
Teoriaosan ensimmäisessä luvussa tarkastelimme palveluketjun eri osia. Toinen luku käsittelee myyjän tietojen ja taitojen kehittämistä, synnynnäisiä taipumuksia ja niiden roolia, sekä motivaatiota ja sen johtamista.
Empiirinen tutkimus suoritettiin haastattelemalla myyjän ammatissa 5-12 vuotta työskennelleitä henkilöitä. Haastateltavat valikoitiin pitkän työkoke-muksen perusteella. Tutkimuksessa halusimme selvittää minkälaisia tietoja ja taitoja myyjä tarvitsee, mikä motivoi myyjiä, ja miten myyjät kehittävät taito-jaan ammatissaan.
Tutkimustuloksista voimme päätellä myyjien persoonan olevan merkittävä vahvuus, jota ammatilliset tiedot ja taidot tukevat. Tutkimuksessa havaitsim-me työmotivaation merkityksen olevan erittäin tärkeä myyjän ammatissa. Tärkeimmiksi motivaation lähteiksi osoittautuivat onnistumisen tunne, sekä asiakkaan kuin omien odotustensa ylittäminen. Myös hyvä työilmapiiri sekä työn mielekkyys ja yhteishenki korottivat motivaatiotasoa. Jokainen päivä on erilainen!
Teoriaosan ensimmäisessä luvussa tarkastelimme palveluketjun eri osia. Toinen luku käsittelee myyjän tietojen ja taitojen kehittämistä, synnynnäisiä taipumuksia ja niiden roolia, sekä motivaatiota ja sen johtamista.
Empiirinen tutkimus suoritettiin haastattelemalla myyjän ammatissa 5-12 vuotta työskennelleitä henkilöitä. Haastateltavat valikoitiin pitkän työkoke-muksen perusteella. Tutkimuksessa halusimme selvittää minkälaisia tietoja ja taitoja myyjä tarvitsee, mikä motivoi myyjiä, ja miten myyjät kehittävät taito-jaan ammatissaan.
Tutkimustuloksista voimme päätellä myyjien persoonan olevan merkittävä vahvuus, jota ammatilliset tiedot ja taidot tukevat. Tutkimuksessa havaitsim-me työmotivaation merkityksen olevan erittäin tärkeä myyjän ammatissa. Tärkeimmiksi motivaation lähteiksi osoittautuivat onnistumisen tunne, sekä asiakkaan kuin omien odotustensa ylittäminen. Myös hyvä työilmapiiri sekä työn mielekkyys ja yhteishenki korottivat motivaatiotasoa. Jokainen päivä on erilainen!