Mainosalan verkkosivuston erityispiirteet ja niiden toteuttaminen
Ala-Nikkola, Heikki (2013)
Ala-Nikkola, Heikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209546
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin erityispiirteitä ja -toiminnallisuuksia, joita useimmat mainosalan verkkosivutoteutukset sisältävät. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Into-Digital Oy, jonka toteuttamaan verkkosivustohankkeen suunnitteluun ja toteutukseen opinnäytetyö pohjautui. Opinnäytetyössä käsiteltiin mainosalan sivustoja ominaisuustasolla ja tarkoituksena oli löytää näihin ominaisuuksiin kestäviä, luotettavia ja monipuolisia ratkaisuja.
Opinnäytetyössä vertailtiin mainosalan verkkosivutoteutusten alustaksi soveltuvia sisällönhallintajärjestelmiä, joista tutkittiin tarkemmin mainosalan sivustojen vaatimuksiin eniten soveltuvaa WordPressiä sen erityisominaisuuksien osalta. Tarkasteltavia ominaisuuksia opinnäytetyössä olivat kieliversiointi, erikoisfonttien käyttö, responsiivinen suunnittelu ja teemojen käyttö. Näiden erityisominaisuuksien merkitystä tutkittiin mainosalan verkkototeutuksien osalta yleisesti.
Opinnäytetyössä tutkittiin näitä tekniikoita verkkosivuhankkeen osalta käytännössä, toteuttamalla niitä julkiseen verkkosivustoon. Hanketta käsiteltiin suunnittelun, toteutusprosessin sekä tulosten osalta. Opinnäytetyön pohdintaosiossa vertailtiin teoriaosiossa tutkittujen erikoisominaisuuksien toteutusmahdollisuuksia hankkeessa käytettyihin toteutuksiin. Pohdintaosiossa käsiteltiin erityisesti hankkeessa käytettyjen ratkaisujen kannattavuutta niiden pitkäikäistä käyttöä ja jatkokehitysmahdollisuuksia ajatellen. Pohdintaosiossa analysoitiin myös tulevaisuudennäkymiä näiden ratkaisujen ja erikoisominaisuuksien osalta.
Hankkeessa tutkitut ratkaisut osoittautuivat oikeiksi ratkaisuiksi sivuston vaatimusten suhteen. Ratkaisujen todettiin olevan soveltuvia myös jatkossa toteutettavia hankkeita varten, joihin on suunniteltu samankaltaisia ratkaisuja. Hankkeen lopputuloksena syntynyt verkkosivusto julkaistiin marraskuussa 2012.
Opinnäytetyössä vertailtiin mainosalan verkkosivutoteutusten alustaksi soveltuvia sisällönhallintajärjestelmiä, joista tutkittiin tarkemmin mainosalan sivustojen vaatimuksiin eniten soveltuvaa WordPressiä sen erityisominaisuuksien osalta. Tarkasteltavia ominaisuuksia opinnäytetyössä olivat kieliversiointi, erikoisfonttien käyttö, responsiivinen suunnittelu ja teemojen käyttö. Näiden erityisominaisuuksien merkitystä tutkittiin mainosalan verkkototeutuksien osalta yleisesti.
Opinnäytetyössä tutkittiin näitä tekniikoita verkkosivuhankkeen osalta käytännössä, toteuttamalla niitä julkiseen verkkosivustoon. Hanketta käsiteltiin suunnittelun, toteutusprosessin sekä tulosten osalta. Opinnäytetyön pohdintaosiossa vertailtiin teoriaosiossa tutkittujen erikoisominaisuuksien toteutusmahdollisuuksia hankkeessa käytettyihin toteutuksiin. Pohdintaosiossa käsiteltiin erityisesti hankkeessa käytettyjen ratkaisujen kannattavuutta niiden pitkäikäistä käyttöä ja jatkokehitysmahdollisuuksia ajatellen. Pohdintaosiossa analysoitiin myös tulevaisuudennäkymiä näiden ratkaisujen ja erikoisominaisuuksien osalta.
Hankkeessa tutkitut ratkaisut osoittautuivat oikeiksi ratkaisuiksi sivuston vaatimusten suhteen. Ratkaisujen todettiin olevan soveltuvia myös jatkossa toteutettavia hankkeita varten, joihin on suunniteltu samankaltaisia ratkaisuja. Hankkeen lopputuloksena syntynyt verkkosivusto julkaistiin marraskuussa 2012.