Henkilöstöravintolan salaattilistan uudistaminen : innovaatiotoimintaa asiakaslähtöisesti
Savolainen, Tiina (2013)
Savolainen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179239
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kehittää Oulun yliopistollisen sairaalan henkilöstöravintoloiden salaattilounaan ja lounassalaatin tarjontaa, eli uudistaa viiden viikon kiertävät salaattilistat. Työ oli kehitystyö, joka aloitettiin asiakkailta saadun palautteen vuoksi. Asiakasnäkökulma oli vahvasti mukana koko ajan, kuitenkin niin, että lopputuloksessa huomioitiin sekä tuotannolliset että taloudelliset resurssit ja aterioiden ravintoarvot. Opinnäytetyö tehtiin Ravintopalveluiden toimialuejohtaja Kaisu Suvannon toimeksiannosta, ja hän oli kehitystyössä mukana koko projektin ajan.
Työn pohjana toimi aikaisemmin käytössä ollut ruokalista. Uudessa salaattilistassa hyödynnettiin aikaisemmin tarjolla olleita hyviä lämpimiä lisäkkeitä ja ruokaisia salaatteja. Niiden lisäksi uudelle listalle otettiin täysin uusia ruokalajeja, joista valmistettiin koe-erät. Uusista ruokalajeista arvioitiin maku, ulkonäkö, rakenne ja tuotannolliset ominaisuudet. Salaattilistan lisäksi työhön sisältyi ravintola Kotkan logistiikan muuttaminen siten, että lounassalaatti otetaan linjastosta ensin. Tämä muutos auttaa asiakkaita koostamaan ateriansa oikein ja salaattipöydän täydentäminen ja siistiminen helpottuivat.
Uudet salaattilistat otettiin käyttöön syyskuussa 2012, minkä jälkeen niitä muokattiin vielä kokemusten perusteella. Uudet ruokalajit toivat listalle kaivattua vaihtelua, ja asiakkaat pitivät niistä. Asiakkaat huomasivat muutoksen salaattiaterioissa ja lounassalaateissa, ja palaute asiakaspalvelijoille on ollut positiivista. Kriittisissä arvioissa asiakkaat halusivat vielä enemmän vaihtelua. Se on hyvin haastava tavoite, sillä käytössä olevien raaka-aineiden määrä on melko rajallinen. Ravintolan logistiikan muuttamisen jälkeen lounassalaattipöydät olivat selvästi siistimpiä eikä salaatti päässyt loppumaan, kuten aikaisemmin. Useat asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä muutokseen, mutta osa haluaisi palata vanhaan järjestykseen.
Salaattilistat ovat nyt valmiit. Kehitystyö jatkuu kuitenkin edelleen, ja salaattilistoja uudistetaan eri sidosryhmiltä saatujen signaalien perusteella myös tulevaisuudessa.
Työn pohjana toimi aikaisemmin käytössä ollut ruokalista. Uudessa salaattilistassa hyödynnettiin aikaisemmin tarjolla olleita hyviä lämpimiä lisäkkeitä ja ruokaisia salaatteja. Niiden lisäksi uudelle listalle otettiin täysin uusia ruokalajeja, joista valmistettiin koe-erät. Uusista ruokalajeista arvioitiin maku, ulkonäkö, rakenne ja tuotannolliset ominaisuudet. Salaattilistan lisäksi työhön sisältyi ravintola Kotkan logistiikan muuttaminen siten, että lounassalaatti otetaan linjastosta ensin. Tämä muutos auttaa asiakkaita koostamaan ateriansa oikein ja salaattipöydän täydentäminen ja siistiminen helpottuivat.
Uudet salaattilistat otettiin käyttöön syyskuussa 2012, minkä jälkeen niitä muokattiin vielä kokemusten perusteella. Uudet ruokalajit toivat listalle kaivattua vaihtelua, ja asiakkaat pitivät niistä. Asiakkaat huomasivat muutoksen salaattiaterioissa ja lounassalaateissa, ja palaute asiakaspalvelijoille on ollut positiivista. Kriittisissä arvioissa asiakkaat halusivat vielä enemmän vaihtelua. Se on hyvin haastava tavoite, sillä käytössä olevien raaka-aineiden määrä on melko rajallinen. Ravintolan logistiikan muuttamisen jälkeen lounassalaattipöydät olivat selvästi siistimpiä eikä salaatti päässyt loppumaan, kuten aikaisemmin. Useat asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä muutokseen, mutta osa haluaisi palata vanhaan järjestykseen.
Salaattilistat ovat nyt valmiit. Kehitystyö jatkuu kuitenkin edelleen, ja salaattilistoja uudistetaan eri sidosryhmiltä saatujen signaalien perusteella myös tulevaisuudessa.