Moniammatillinen yhteistyö Haartmanin sairaalassa
Järnmark, Anu (2013)
Järnmark, Anu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066593
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Järnmark, Anu
Moniammatillinen yhteistyö Haartmanin sairaalassa.
58 sivua, 2 liitettä. Helsinki, kevät 2013.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvailla Haartmanin sairaalan henkilökunnan näkemyksiä sairaalan sisäistä moniammatillista yhteistyötä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi Haartmanin sairaalassa. Keräsin aineiston strukturoidulla kyselylomakkeella, jonka toimitin koko Haartmanin sairaalan terveyskeskuksen ja laitoshuollon henkilöstölle (n=300) marraskuussa 2012. Kyselyyn vastasi 161 työntekijää. Analysoin aineiston SQL Server 2012 express relaatiotietokanta-ohjelmalla.
Haartmanin sairaalan työntekijät pitivät yhteistyötä tukevia rakenteita merkityksellisinä ja yhteistyöprosesseja pääosin toimivina. Erityisesti edistäviksi tekijöiksi nousi työntekijöiden usko siihen, että moniammatillinen yhteistyö edistää potilaan kokonaishoitoa ja liikkumissuunnitelma on hyödyllinen apuväline potilaan toimintakyvyn tukemisessa. Osastojen ja ammattiryhmien välillä ei ollut paljoa eroja. Suureksi osaksi työntekijät arvioivat, että Haartmanin sairaalassa on toimivat tiimit ja sujuva yhteistyö.
Eri ammattiryhmien välistä yhteistyötä Haartmanin sairaalassa voi vahvistaa lisäämällä työn yhteistä suunnittelua. Tämä mahdollistaisi yhteisiä toimintatapoja ja voisi myös vahvistaa luottamusta työntekijöiden välillä. Välillisen tiedonkulun tärkeyttä on myös aiheellista painottaa, sillä usein tiedonkulun haasteet johtavat potilasturvallisuuden heikentymiseen. Uusien työntekijöiden perehdytys arvioitiin puutteelliseksi, joka on riski potilasturvallisuudelle mutta myös haaste moniammatillisen yhteistyön onnistumiselle.
Asiasanat: moniammatillisuus, yhteistyö, yhteistoiminta, henkilöstö, sairaalat
Järnmark, Anu
Moniammatillinen yhteistyö Haartmanin sairaalassa.
58 sivua, 2 liitettä. Helsinki, kevät 2013.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvailla Haartmanin sairaalan henkilökunnan näkemyksiä sairaalan sisäistä moniammatillista yhteistyötä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi Haartmanin sairaalassa. Keräsin aineiston strukturoidulla kyselylomakkeella, jonka toimitin koko Haartmanin sairaalan terveyskeskuksen ja laitoshuollon henkilöstölle (n=300) marraskuussa 2012. Kyselyyn vastasi 161 työntekijää. Analysoin aineiston SQL Server 2012 express relaatiotietokanta-ohjelmalla.
Haartmanin sairaalan työntekijät pitivät yhteistyötä tukevia rakenteita merkityksellisinä ja yhteistyöprosesseja pääosin toimivina. Erityisesti edistäviksi tekijöiksi nousi työntekijöiden usko siihen, että moniammatillinen yhteistyö edistää potilaan kokonaishoitoa ja liikkumissuunnitelma on hyödyllinen apuväline potilaan toimintakyvyn tukemisessa. Osastojen ja ammattiryhmien välillä ei ollut paljoa eroja. Suureksi osaksi työntekijät arvioivat, että Haartmanin sairaalassa on toimivat tiimit ja sujuva yhteistyö.
Eri ammattiryhmien välistä yhteistyötä Haartmanin sairaalassa voi vahvistaa lisäämällä työn yhteistä suunnittelua. Tämä mahdollistaisi yhteisiä toimintatapoja ja voisi myös vahvistaa luottamusta työntekijöiden välillä. Välillisen tiedonkulun tärkeyttä on myös aiheellista painottaa, sillä usein tiedonkulun haasteet johtavat potilasturvallisuuden heikentymiseen. Uusien työntekijöiden perehdytys arvioitiin puutteelliseksi, joka on riski potilasturvallisuudelle mutta myös haaste moniammatillisen yhteistyön onnistumiselle.
Asiasanat: moniammatillisuus, yhteistyö, yhteistoiminta, henkilöstö, sairaalat