Vuoden 2010 kouluterveyskyselyn tulosten hyödyntäminen lohjalaisissa yläkouluissa ja lukioissa
Pentti, Emmi; Sarén, Sari (2013)
Pentti, Emmi
Sarén, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066587
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pentti, Emmi & Sarén, Sari. Vuoden 2010 kouluterveyskyselyn tulosten hyödyntäminen lohjalaisissa yläkouluissa ja lukioissa. 58 s. Liitteitä 2. Helsinki, kevät 2013. Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, kuinka Lohjan yläkoulut ja lukiot ovat hyödyntäneet viimeisimmän vuoden 2010 kouluterveyskyselyn tuloksia ja mitä konkreettisia toimenpiteitä tulosten pohjalta on tehty ja kuinka tuloksista on tiedotettu. Tutkimustapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Suoritimme tutkimuksen kyselyn avulla. Kyselylomakkeessa käytimme avoimia kysymyksiä. Kyselyn lähetimme kaikille Lohjan yläkoulujen ja lukioiden oppilashuoltotyöryhmien jäsenille ja terveystiedon opettajille.
Opinnäytetyömme alukuosa on teoriaa keskeisimmistä kouluterveyskyselyn osa-alueista. Loppuosassa analysoimme saamiamme vastauksia. Analysointitekniikkana käytimme sisällönanalyysiä. Pohdinnassa tarkastelemme tutkimuk-sen eettistä näkökulmaa ja tutkimusprosessia kokonaisuudessaan.
Vastausten pohjalta selvisi, että konkreettisiin toimenpiteisiin oli ryhdytty kouluterveyskyselyjen tulosten pohjalta kaikissa kouluissa. Eniten kouluissa oli panostettu kouluviihtyvyyteen esimerkiksi kouluruokailun parantamiseen. Tuloksista oli kouluissa tiedotettu henkilökunnalle, oppilaille ja vanhemmille. Tiedottamisessa käytännöt vaihtelivat kouluittain. Vastauksista kävi selville, että kaikki kyselyyn vastanneet yläkoulut olivat hyödyntäneet lohjalaisen kouluterveyslähettilään luomaa Tuloksista toimintaan -jalkauttamismallia. Lukion käytettävissä olevien vastausten perusteella kyseistä jalkauttamismallia ei ollut käytetty.
Avainsanat: kouluterveydenhuolto, kyselytkimus, nuoret, hyvinvointi, ennaltaehkäisy, oppilashuolto
Pentti, Emmi & Sarén, Sari. Vuoden 2010 kouluterveyskyselyn tulosten hyödyntäminen lohjalaisissa yläkouluissa ja lukioissa. 58 s. Liitteitä 2. Helsinki, kevät 2013. Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, kuinka Lohjan yläkoulut ja lukiot ovat hyödyntäneet viimeisimmän vuoden 2010 kouluterveyskyselyn tuloksia ja mitä konkreettisia toimenpiteitä tulosten pohjalta on tehty ja kuinka tuloksista on tiedotettu. Tutkimustapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Suoritimme tutkimuksen kyselyn avulla. Kyselylomakkeessa käytimme avoimia kysymyksiä. Kyselyn lähetimme kaikille Lohjan yläkoulujen ja lukioiden oppilashuoltotyöryhmien jäsenille ja terveystiedon opettajille.
Opinnäytetyömme alukuosa on teoriaa keskeisimmistä kouluterveyskyselyn osa-alueista. Loppuosassa analysoimme saamiamme vastauksia. Analysointitekniikkana käytimme sisällönanalyysiä. Pohdinnassa tarkastelemme tutkimuk-sen eettistä näkökulmaa ja tutkimusprosessia kokonaisuudessaan.
Vastausten pohjalta selvisi, että konkreettisiin toimenpiteisiin oli ryhdytty kouluterveyskyselyjen tulosten pohjalta kaikissa kouluissa. Eniten kouluissa oli panostettu kouluviihtyvyyteen esimerkiksi kouluruokailun parantamiseen. Tuloksista oli kouluissa tiedotettu henkilökunnalle, oppilaille ja vanhemmille. Tiedottamisessa käytännöt vaihtelivat kouluittain. Vastauksista kävi selville, että kaikki kyselyyn vastanneet yläkoulut olivat hyödyntäneet lohjalaisen kouluterveyslähettilään luomaa Tuloksista toimintaan -jalkauttamismallia. Lukion käytettävissä olevien vastausten perusteella kyseistä jalkauttamismallia ei ollut käytetty.
Avainsanat: kouluterveydenhuolto, kyselytkimus, nuoret, hyvinvointi, ennaltaehkäisy, oppilashuolto