Keramiikkaa kaksin : Tutkimus lapsen ja vanhemman yhteisestä tekemisestä kerhotoiminnassa
Korhonen, Annika (2013)
Korhonen, Annika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeenlinnassa, Hätilän kaupunginosassa, sijaitseva Ortelan alakoulu. Työssä tutkittiin koululaisille vapaa-ajan kerhotoimintana järjestettyjä Keramiikkaa kaksin -työpajoja, joihin lapset osallistuivat vanhemman kanssa marraskuussa 2012. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa sellaista aineistoa, jonka avulla Keramiikkaa kaksin -työpajoja voidaan tulevaisuudessa kehittää Ortelan koululla ja lisäksi viedä toimintaa mahdollisesti myös muihin toimintaympäristöihin. Työssä tutkittiin vanhempien ja lasten keskinäistä vuorovaikutusta, parityöskentelyä sekä sitä, millaisina he savityöpajat kokivat.
Teoreettisena tietopohjana opinnäytetyössä käytettiin aiempia tutkimuksia vanhempien ja lasten yhteisestä ajankäytöstä sekä vuorovaikutuksesta. Lisäksi tarkasteltiin opetusmateriaalia savesta ja keramiikasta. Myös koulujen kerhotoimintaa ja kerhonohjaajan merkitystä selvitettiin. Tutkimusaineisto kerättiin työpajoja havainnoimalla ja lapsille toteutettiin toiminnallinen tiedonkeruu jana-harjoituksen avulla. Lisäksi vanhemmat täyttivät kyselylomakkeet. Aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöisesti.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että Keramiikkaa kaksin -työpajoille toivotaan Ortelan koululla jatkoa. Opinnäytetyössä selvisi sekä lapsilla että vanhemmilla olevan tarve viettää yhteistä aikaa toistensa kanssa enemmän. Kokemukset savitöiden tekemisestä parityönä osoittautuivat positiivisiksi. Aineistosta nousi esille myös erityinen kiinnostus saveen materiaalina. Tehdyn tutkimuksen kautta kerhon kehittäminen lasten ja vanhempien haluamaan suuntaan on mahdollista.
Teoreettisena tietopohjana opinnäytetyössä käytettiin aiempia tutkimuksia vanhempien ja lasten yhteisestä ajankäytöstä sekä vuorovaikutuksesta. Lisäksi tarkasteltiin opetusmateriaalia savesta ja keramiikasta. Myös koulujen kerhotoimintaa ja kerhonohjaajan merkitystä selvitettiin. Tutkimusaineisto kerättiin työpajoja havainnoimalla ja lapsille toteutettiin toiminnallinen tiedonkeruu jana-harjoituksen avulla. Lisäksi vanhemmat täyttivät kyselylomakkeet. Aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöisesti.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että Keramiikkaa kaksin -työpajoille toivotaan Ortelan koululla jatkoa. Opinnäytetyössä selvisi sekä lapsilla että vanhemmilla olevan tarve viettää yhteistä aikaa toistensa kanssa enemmän. Kokemukset savitöiden tekemisestä parityönä osoittautuivat positiivisiksi. Aineistosta nousi esille myös erityinen kiinnostus saveen materiaalina. Tehdyn tutkimuksen kautta kerhon kehittäminen lasten ja vanhempien haluamaan suuntaan on mahdollista.