Narratiivinen keskustelu kehitysvammatyössä
Pajunen, Annamari (2013)
Pajunen, Annamari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255044
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pajunen, Annamari. Narratiivinen keskustelu kehitysvammatyössä. 64 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata narratiivista keskustelumenetelmää kehi-tysvammatyössä. Narratiivisen identiteettiteorian mukaan ihminen rakentuu kertomuksellisesti. Ihmisen itseymmärrys syntyy siitä, miten ihminen ymmärtää itsensä ja oman elämäntarinansa. Tutkimuksessa tarkastellaan kehitysvam-maisten identiteetin rakentumista ja vuorovaikutustaitojen oppimista narratiivis-ten keskustelujen kautta. Tutkimusaineistona käytettiin kehitysvammayksikössä käytyjä narratiivisia yksilökeskusteluja. Laadullisessa tutkimuksessa analysoitiin tutkimusaineistoa narratiivisen identiteetin vyöhykemallin mukaisesti sekä tutkitiin keskustelu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä Vygotskin sosiaalisen oppimisteorian pohjalta.
Opinnäytetyössä kuvattiin mitä narratiivinen keskustelu on ja miten narratiivisia keskusteluja käytiin kehitysvammaisten kanssa. Kehitysvammaisuutta tarkasteltiin sosiaalisesta näkökulmasta huomioiden kehitysvammaisten tuen tarve elämänhallinnan ja toimintakyvyn alueella. Lisäksi nostettiin esiin kehitysvammaisten kielelliset erityispiirteet sekä tutkittiin mitä hyvä vuorovaikutus kehitysvammatyössä on. Työssä tarkasteltiin narratiivisen keskustelun teoreettisia lähtökohtia, lähestymistavan perusajatusta sekä siihen liittyvää kokonaisvaltaista ihmiskäsitystä. Työssä kuvattiin identiteetin vyöhykemallia ja Vygotskyn oppimisteorian lähtökohtia ja niiden suhdetta vallitseviin identiteettiteorioihin. Sosiaali- ja terveysalalla käytössä olevia ammatillisia vuorovaikutusmenetelmiä verrattiin narratiiviseen keskustelumenetelmään.
Päätuloksena tutkimuksesta ilmeni, että narratiivinen keskustelumenetelmä soveltui vuorovaikutusmenetelmäksi kehitysvammaisen kanssa. Tutkimus osoitti, että pitkäjänteiset keskustelut vahvistivat kehitysvammaisten vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia suhteita ja antoivat välineen oman elämän ja itsensä tarkasteluun.
Asiasanat: kehitysvammaiset, vuorovaikutus, identiteetti, oppiminen, narratiivisuus, menetelmät, keskustelu
Pajunen, Annamari. Narratiivinen keskustelu kehitysvammatyössä. 64 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata narratiivista keskustelumenetelmää kehi-tysvammatyössä. Narratiivisen identiteettiteorian mukaan ihminen rakentuu kertomuksellisesti. Ihmisen itseymmärrys syntyy siitä, miten ihminen ymmärtää itsensä ja oman elämäntarinansa. Tutkimuksessa tarkastellaan kehitysvam-maisten identiteetin rakentumista ja vuorovaikutustaitojen oppimista narratiivis-ten keskustelujen kautta. Tutkimusaineistona käytettiin kehitysvammayksikössä käytyjä narratiivisia yksilökeskusteluja. Laadullisessa tutkimuksessa analysoitiin tutkimusaineistoa narratiivisen identiteetin vyöhykemallin mukaisesti sekä tutkitiin keskustelu- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä Vygotskin sosiaalisen oppimisteorian pohjalta.
Opinnäytetyössä kuvattiin mitä narratiivinen keskustelu on ja miten narratiivisia keskusteluja käytiin kehitysvammaisten kanssa. Kehitysvammaisuutta tarkasteltiin sosiaalisesta näkökulmasta huomioiden kehitysvammaisten tuen tarve elämänhallinnan ja toimintakyvyn alueella. Lisäksi nostettiin esiin kehitysvammaisten kielelliset erityispiirteet sekä tutkittiin mitä hyvä vuorovaikutus kehitysvammatyössä on. Työssä tarkasteltiin narratiivisen keskustelun teoreettisia lähtökohtia, lähestymistavan perusajatusta sekä siihen liittyvää kokonaisvaltaista ihmiskäsitystä. Työssä kuvattiin identiteetin vyöhykemallia ja Vygotskyn oppimisteorian lähtökohtia ja niiden suhdetta vallitseviin identiteettiteorioihin. Sosiaali- ja terveysalalla käytössä olevia ammatillisia vuorovaikutusmenetelmiä verrattiin narratiiviseen keskustelumenetelmään.
Päätuloksena tutkimuksesta ilmeni, että narratiivinen keskustelumenetelmä soveltui vuorovaikutusmenetelmäksi kehitysvammaisen kanssa. Tutkimus osoitti, että pitkäjänteiset keskustelut vahvistivat kehitysvammaisten vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia suhteita ja antoivat välineen oman elämän ja itsensä tarkasteluun.
Asiasanat: kehitysvammaiset, vuorovaikutus, identiteetti, oppiminen, narratiivisuus, menetelmät, keskustelu