Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
”SAIN VUOROVAIKUTTAA TAITEELLA” : ekspressiivisen taideterapian menetelmiä soveltava kasvuryhmä nuorille naisille
Puumalainen, Mimosa (2013)
Puumalainen, Mimosa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234842
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Puumalainen, Mimosa. ”Sain vuorovaikuttaa taiteella”. Ekspressiivisen taideterapian menetelmiä soveltava kasvuryhmä nuorille naisille. Helsinki, kevät 2013, 52 s, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin toimipaikka, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi AMK.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja järjestää syrjäytymistä ennaltaehkäisevää ryhmätoimintaa nuorille aikuisille naisille. Toiminta järjestettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin Nuorisoasiainkeskuksen kanssa. Kyseessä oli ekspressiivisen taideterapian menetelmiä soveltava luova kasvuryhmä. Kasvuryhmä tapasi kahdeksan kertaa, ja siinä sovellettiin ekspressiivisen taideterapian menetelmiä. Ryhmätoiminnan tavoitteena oli luoda ryhmän jäsenille hyviä kokemuksia ryhmätoiminnasta, sitouttaa heitä siihen ja kannustaa heitä itseilmaisuun.
Ryhmän jäsenet olivat 20–27 -vuotiaita nuoria naisia erilaisissa elämäntilanteissa. Ryhmän neljästä jäsenestä osalla oli taustalla useita välivuosia ja työttömyyttä. Kaikki toivoivat ryhmältä uusia tuttavuuksia ja uusia tapoja toteuttaa luovuuttaan ja ilmaista itseään. Nuorten naisten toiveita ryhmälle kartoitettiin alkuhaastatteluissa. Palautteet kerättiin ryhmäprosessin päätteeksi kirjallisina, vapaamuotoisina palautteina. Ryhmäprosessia kuvataan tässä opinnäytetyössä ohjaajan havaintojen ja ryhmän jäsenten antamien suullisten ja kirjallisten palautteiden kautta.
Ryhmätoimintaa arvioidessa kävi ilmi, että luova yhdessä tekeminen ja oman ilmaisun vahvistaminen voimaannuttivat näitä nuoria naisia ja toivat heille onnistuneita ryhmäkokemuksia. Havainnot ja ryhmäläisten palautteet vahvistivat ekspressiivisen taideterapian teorioissa esitettyä ajatusta siitä, että jo uusien itseilmaisun väylien löytäminen tukee hyvinvointia. Ryhmäläiset havaitsivat lisääntynyttä itsetuntemusta ja oivalluksia omasta itsestään ja elämästään. Jäsenet sitoutuivat ryhmään hyvin, eikä poissaoloja juuri ollut. Kiinteäksi muodostuneessa ryhmässä huomioitiin mahdolliset poissaolot ja välitettiin siitä, mitä muille ryhmäläisille kuuluu
Asiasanat: taideterapia, ryhmätoiminta, syrjäytyminen, ennaltaehkäisy, voimaantuminen, osallistaminenn inkluusio, nuoret aikuiset
Puumalainen, Mimosa. ”Sain vuorovaikuttaa taiteella”. Ekspressiivisen taideterapian menetelmiä soveltava kasvuryhmä nuorille naisille. Helsinki, kevät 2013, 52 s, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin toimipaikka, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi AMK.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja järjestää syrjäytymistä ennaltaehkäisevää ryhmätoimintaa nuorille aikuisille naisille. Toiminta järjestettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin Nuorisoasiainkeskuksen kanssa. Kyseessä oli ekspressiivisen taideterapian menetelmiä soveltava luova kasvuryhmä. Kasvuryhmä tapasi kahdeksan kertaa, ja siinä sovellettiin ekspressiivisen taideterapian menetelmiä. Ryhmätoiminnan tavoitteena oli luoda ryhmän jäsenille hyviä kokemuksia ryhmätoiminnasta, sitouttaa heitä siihen ja kannustaa heitä itseilmaisuun.
Ryhmän jäsenet olivat 20–27 -vuotiaita nuoria naisia erilaisissa elämäntilanteissa. Ryhmän neljästä jäsenestä osalla oli taustalla useita välivuosia ja työttömyyttä. Kaikki toivoivat ryhmältä uusia tuttavuuksia ja uusia tapoja toteuttaa luovuuttaan ja ilmaista itseään. Nuorten naisten toiveita ryhmälle kartoitettiin alkuhaastatteluissa. Palautteet kerättiin ryhmäprosessin päätteeksi kirjallisina, vapaamuotoisina palautteina. Ryhmäprosessia kuvataan tässä opinnäytetyössä ohjaajan havaintojen ja ryhmän jäsenten antamien suullisten ja kirjallisten palautteiden kautta.
Ryhmätoimintaa arvioidessa kävi ilmi, että luova yhdessä tekeminen ja oman ilmaisun vahvistaminen voimaannuttivat näitä nuoria naisia ja toivat heille onnistuneita ryhmäkokemuksia. Havainnot ja ryhmäläisten palautteet vahvistivat ekspressiivisen taideterapian teorioissa esitettyä ajatusta siitä, että jo uusien itseilmaisun väylien löytäminen tukee hyvinvointia. Ryhmäläiset havaitsivat lisääntynyttä itsetuntemusta ja oivalluksia omasta itsestään ja elämästään. Jäsenet sitoutuivat ryhmään hyvin, eikä poissaoloja juuri ollut. Kiinteäksi muodostuneessa ryhmässä huomioitiin mahdolliset poissaolot ja välitettiin siitä, mitä muille ryhmäläisille kuuluu
Asiasanat: taideterapia, ryhmätoiminta, syrjäytyminen, ennaltaehkäisy, voimaantuminen, osallistaminenn inkluusio, nuoret aikuiset