"MEILLÄ ON MEHUDISKO" : tanssikasvatusta päiväkoti Virkkulassa
Aho, Ada (2013)
Aho, Ada
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174546
Tiivistelmä
Aho, Ada. ”Meillä on mehudisko". Tanssikasvatusta päiväkoti Virkkulassa. Hel-sinki, Kevät 2013, 79s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen produktio. Tavoitteena on tutustuttaa päiväkodin lapset tanssiin ja tanssin maailmaan sekä lisätä päiväkodin liikuntakasvatusta, ainakin väliaikaisesti. Produktio sisältää kahdeksan kerran tanssituntien ohjemateriaalit eli tanssioppaan. Jokaisella tunnilla on omat päätavoitteensa. Kaikilla kahdeksalla tunnilla on myös yhteisiä tavoitteita, joiden harjoitteleminen toistuu jokaisella tunnilla. Tunneilla pyritään harjoittelemaan monenlaisia tanssiharjoituksia, jotta lapset tutustuisivat tanssiin mahdollisimman kattavasta.
Tanssitunnit toteutettiin syksyllä 2012 helsinkiläisessä päiväkoti Virkkulassa. Tanssitunneille osallistui päiväkodin koko viskarit-ryhmä, eli kaikki yksitoista viisivuotiasta lasta. Jokaiselle tanssitunnille valittiin yksi tai kaksi päätavoitetta. Päätavoitteita harjoiteltiin tunnin keskivaiheilla, kun lapset olivat jo tehneet alkulämmitykset ja venytelleet. Alkulämmittelyt ja venyttelyharjoitukset pysyivät koko produktion ajan melko samanlaisina, näin lapset jaksoivat keskittyä tunnin keskivaiheen vaikeampiin harjoituksiin. Lopputunnista tanssimme erilaisia tanssisarjoja ja teimme rentoutusharjoituksia.
Lapset saivat antaa palautetta ja kertoa miltä harjoitukset tuntuivat. Lapset saivat myös ehdottaa mahdollisia uusia ideoita tanssitunneille. Lisäksi, kun kaikki tunnit olivat ohi, haastattelin lapsia yksitellen koko produktiosta. Lähetin myös lasten vanhemmille palautekyselyn ja kyselin palautetta päiväkodin henkilökunnalta. Koko produktion ajan arvioin myös omaa toimintaani ja oppimistani pitämällä oppimispäiväkirjaa, johon kirjasin aina tunnin jälkeen ajatuksiani, huomioitani ja toiminnan parannusehdotuksia.
Sekä lapset että vanhemmat pitivät paljon tanssitunneistani. Lapsien mielestä tunnit olivat todella mukavia. Vanhempien mukaan lapset alkoivat tanssia kotona enemmän tuntien vaikutuksesta, ja jopa opettaa sisaruksiaan. Lisäksi vanhemmat mainitsivat lasten osaavan produktion jälkeen liikkua paremmin erilaisiin musiikkeihin. Päiväkodin työntekijät kertoivat produktion vahvistaneen erityisesti viskareiden yhteishenkeä. Henkilökunta myös kertoi lasten aina odotta-van kovasti tanssitunteja. Kaikki siis pitivät produktiotani erittäin onnistuneena ja hyödyllisenä.
Asiasanat: tanssikasvatus, päiväkodit, taidekasvatus, ohjaus, oppaat
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen produktio. Tavoitteena on tutustuttaa päiväkodin lapset tanssiin ja tanssin maailmaan sekä lisätä päiväkodin liikuntakasvatusta, ainakin väliaikaisesti. Produktio sisältää kahdeksan kerran tanssituntien ohjemateriaalit eli tanssioppaan. Jokaisella tunnilla on omat päätavoitteensa. Kaikilla kahdeksalla tunnilla on myös yhteisiä tavoitteita, joiden harjoitteleminen toistuu jokaisella tunnilla. Tunneilla pyritään harjoittelemaan monenlaisia tanssiharjoituksia, jotta lapset tutustuisivat tanssiin mahdollisimman kattavasta.
Tanssitunnit toteutettiin syksyllä 2012 helsinkiläisessä päiväkoti Virkkulassa. Tanssitunneille osallistui päiväkodin koko viskarit-ryhmä, eli kaikki yksitoista viisivuotiasta lasta. Jokaiselle tanssitunnille valittiin yksi tai kaksi päätavoitetta. Päätavoitteita harjoiteltiin tunnin keskivaiheilla, kun lapset olivat jo tehneet alkulämmitykset ja venytelleet. Alkulämmittelyt ja venyttelyharjoitukset pysyivät koko produktion ajan melko samanlaisina, näin lapset jaksoivat keskittyä tunnin keskivaiheen vaikeampiin harjoituksiin. Lopputunnista tanssimme erilaisia tanssisarjoja ja teimme rentoutusharjoituksia.
Lapset saivat antaa palautetta ja kertoa miltä harjoitukset tuntuivat. Lapset saivat myös ehdottaa mahdollisia uusia ideoita tanssitunneille. Lisäksi, kun kaikki tunnit olivat ohi, haastattelin lapsia yksitellen koko produktiosta. Lähetin myös lasten vanhemmille palautekyselyn ja kyselin palautetta päiväkodin henkilökunnalta. Koko produktion ajan arvioin myös omaa toimintaani ja oppimistani pitämällä oppimispäiväkirjaa, johon kirjasin aina tunnin jälkeen ajatuksiani, huomioitani ja toiminnan parannusehdotuksia.
Sekä lapset että vanhemmat pitivät paljon tanssitunneistani. Lapsien mielestä tunnit olivat todella mukavia. Vanhempien mukaan lapset alkoivat tanssia kotona enemmän tuntien vaikutuksesta, ja jopa opettaa sisaruksiaan. Lisäksi vanhemmat mainitsivat lasten osaavan produktion jälkeen liikkua paremmin erilaisiin musiikkeihin. Päiväkodin työntekijät kertoivat produktion vahvistaneen erityisesti viskareiden yhteishenkeä. Henkilökunta myös kertoi lasten aina odotta-van kovasti tanssitunteja. Kaikki siis pitivät produktiotani erittäin onnistuneena ja hyödyllisenä.
Asiasanat: tanssikasvatus, päiväkodit, taidekasvatus, ohjaus, oppaat