Pelikehitys Unity3D-ympäristössä
Köngäs, Janne (2013)
Köngäs, Janne
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107575
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutustua pelikehitykseen Unity3D-ympäristössä ja toteuttaa toimiva 3D-pelin pohja, jota voidaan halutessa jatkokehittää. Päätavoite oli oppia pelikehityksessä käytettävien työkalujen käyttö.
Pelin toteutuksessa käytettiin Unity3D-pelinkehitystyökalua. 3D-mallit ja animaatiot tehtiin Autodesk 3ds Max -mallinnusohjelmalla. 3D-mallien ja pelitekstuureiden tekoon käytettiin useita eri kuvankäsittelyohjelmia. Pelissä käytettiin sekä valmiita verkosta ladattuja 3D-malleja, joita muokattiin peliin ja Unityyn sopiviksi, että itse tehtyjä malleja.
Työn tavoitteisiin päästiin ja tuloksena saatiin aikaan toimiva ensimmäisen persoonan 3D-jousiammuntapelin pohja, jota on helppo jatkokehittää. Pohja sisältää pelin perusominaisuudet, maaston ja harjoitusradan. Työn aikana opittiin Unity3D-pelikehitystyökalun käyttö sekä 3D-mallinnus, pelihahmojen riggaus ja animointi Autodesk 3ds Max -mallinnusohjelmalla.
Pelin toteutuksessa käytettiin Unity3D-pelinkehitystyökalua. 3D-mallit ja animaatiot tehtiin Autodesk 3ds Max -mallinnusohjelmalla. 3D-mallien ja pelitekstuureiden tekoon käytettiin useita eri kuvankäsittelyohjelmia. Pelissä käytettiin sekä valmiita verkosta ladattuja 3D-malleja, joita muokattiin peliin ja Unityyn sopiviksi, että itse tehtyjä malleja.
Työn tavoitteisiin päästiin ja tuloksena saatiin aikaan toimiva ensimmäisen persoonan 3D-jousiammuntapelin pohja, jota on helppo jatkokehittää. Pohja sisältää pelin perusominaisuudet, maaston ja harjoitusradan. Työn aikana opittiin Unity3D-pelikehitystyökalun käyttö sekä 3D-mallinnus, pelihahmojen riggaus ja animointi Autodesk 3ds Max -mallinnusohjelmalla.