Tarvekartoitus kondomiautomaateille : Case: Safe Play Finland Oy
Päivinen, Matti; Mäkelä, Irina (2013)
Päivinen, Matti
Mäkelä, Irina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209505
Tiivistelmä
Tarvekartoitus kondomiautomaateille Case: Safe Play Finland Oy
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko kondomiautomaateilla kysyntää Laurea –ammattikorkeakoulujen- ja Länsiterminaalista lähtevien laivojen wc –tiloissa. Tutkimuksessa selvitetään, onko häpeä asia, joka vaikuttaa ihmisten ostokäyttäytymiseen niin, että kondomeja ostettaisiin mieluummin kondomiautomaatista kuin kaupasta myyjältä. Lisäksi tutkitaan laivamatkustajien tarpeita rajatummassa ympäristössä, jossa kondomeja ei ole niin helposti saa-tavilla.
Tutkimus nojaa kuluttajan käyttäytymisteorioihin, aikaisempiin tutkimuksiin häpeästä ostamisessa sekä oikean jakelukanavan valinnan ja markkinoinnin kirjallisuuteen. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin tutkimuskohteina olevilta henkilöiltä kyselylomakkeella, joka koostui strukturoiduista sekä avoimista kysymyksistä. Länsiterminaalissa kysely toteutettiin paikanpäällä, jolloin vastauksia saatiin yhteensä 104 kpl. Laurea–ammattikorkeakouluissa kysely toteutettiin e-lomakkeen avulla, joka lähetettiin sähköpostitse kaikille Laurean opiskelijoille. Kysely lähetettiin 7500 henkilölle ja vastauksia saatiin yhteensä 1021 kpl vastausprosentin ollessa 13.6 prosenttia.
Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä Microsoft Excel 2007 –ohjelmaa. Excel-ohjelmaa käytettiin graafisten esitysten luontiin ja vastausten vertailuun. Tietokoneavusteisesta analyysistä oli apua myös inhimillisestä erheestä johtuvien virheiden ehkäisemisessä esimerkiksi tulosten kirjauksessa ja analysoinnissa.
Perustuen kyselyissä saatuihin vastauksiin, tulokset osoittavat, että kondomien ostaminen kaupasta ei suurimman osan mielestä ole kiusallista eikä vaikeaa. Keskimäärin vain kolmannes koki tilanteen jossain määrin kiusalliseksi ja Laurea-ammattikorkeakouluista saaduissa vastauksissa osuus oli vielä pienempi. Tulokset osoittavat, että ainakin nuorten keskuudessa kiusaantumisen tunne kondomien ostamisessa myyjältä ei ole yhtä suuri kuin ennen. Kondomiautomaattien sijoittamista Laurea-ammattikorkeakoulujen wc –tiloihin ei voida perustella häpeä –aspektilla eikä kondomien ostamisen helppoudella automaatista. Laivamatkustajat puolestaan olivat positiivisempia sen suhteen ostaisivatko he kondomeja enemmän tai useammin automaateista. Laivamatkustajien tulokset osoittivat, että laiva voisi olla potentiaalisempi kohde automaateille, sillä ihmiset kokivat, että ne voisivat olla tarpeellisia kyseisessä ympäristössä.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko kondomiautomaateilla kysyntää Laurea –ammattikorkeakoulujen- ja Länsiterminaalista lähtevien laivojen wc –tiloissa. Tutkimuksessa selvitetään, onko häpeä asia, joka vaikuttaa ihmisten ostokäyttäytymiseen niin, että kondomeja ostettaisiin mieluummin kondomiautomaatista kuin kaupasta myyjältä. Lisäksi tutkitaan laivamatkustajien tarpeita rajatummassa ympäristössä, jossa kondomeja ei ole niin helposti saa-tavilla.
Tutkimus nojaa kuluttajan käyttäytymisteorioihin, aikaisempiin tutkimuksiin häpeästä ostamisessa sekä oikean jakelukanavan valinnan ja markkinoinnin kirjallisuuteen. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin tutkimuskohteina olevilta henkilöiltä kyselylomakkeella, joka koostui strukturoiduista sekä avoimista kysymyksistä. Länsiterminaalissa kysely toteutettiin paikanpäällä, jolloin vastauksia saatiin yhteensä 104 kpl. Laurea–ammattikorkeakouluissa kysely toteutettiin e-lomakkeen avulla, joka lähetettiin sähköpostitse kaikille Laurean opiskelijoille. Kysely lähetettiin 7500 henkilölle ja vastauksia saatiin yhteensä 1021 kpl vastausprosentin ollessa 13.6 prosenttia.
Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä Microsoft Excel 2007 –ohjelmaa. Excel-ohjelmaa käytettiin graafisten esitysten luontiin ja vastausten vertailuun. Tietokoneavusteisesta analyysistä oli apua myös inhimillisestä erheestä johtuvien virheiden ehkäisemisessä esimerkiksi tulosten kirjauksessa ja analysoinnissa.
Perustuen kyselyissä saatuihin vastauksiin, tulokset osoittavat, että kondomien ostaminen kaupasta ei suurimman osan mielestä ole kiusallista eikä vaikeaa. Keskimäärin vain kolmannes koki tilanteen jossain määrin kiusalliseksi ja Laurea-ammattikorkeakouluista saaduissa vastauksissa osuus oli vielä pienempi. Tulokset osoittavat, että ainakin nuorten keskuudessa kiusaantumisen tunne kondomien ostamisessa myyjältä ei ole yhtä suuri kuin ennen. Kondomiautomaattien sijoittamista Laurea-ammattikorkeakoulujen wc –tiloihin ei voida perustella häpeä –aspektilla eikä kondomien ostamisen helppoudella automaatista. Laivamatkustajat puolestaan olivat positiivisempia sen suhteen ostaisivatko he kondomeja enemmän tai useammin automaateista. Laivamatkustajien tulokset osoittivat, että laiva voisi olla potentiaalisempi kohde automaateille, sillä ihmiset kokivat, että ne voisivat olla tarpeellisia kyseisessä ympäristössä.