Markkinointisuunnitelma Kohdeyritykselle
Keski-Ojala, Markus; Autio, Pekka (2013)
Keski-Ojala, Markus
Autio, Pekka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210210
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on oululainen kiinteistöhuoltoon ja sen tukipalveluihin erikoistunut yritys. Kohdeyritykselle ei ole aikaisemmin laadittu kirjallista markkinointisuunnitelmaa. Työn tarkoitus oli luoda toteutettavissa oleva toiminnallinen markkinointisuunnitelma yrityksen käyttöön. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on tehostaa ja kohdentaa yrityksen markkinointitoimenpiteitä, joiden avulla parannetaan yrityksen alueellista tunnettuutta. Työ rajattiin koskemaan pääasiallisesti yrityksen ulkoista markkinointia ja sen toimenpiteitä kuten markkinointiviestintää ja ulkoisen saatavuuden parantamista. Lopulliseen rajaukseen päädyimme työn edetessä, tekemiemme havaintojen pohjalta.
Tehdyn markkinointisuunnitelman tietoperusta pohjautuu lukuisiin Internet- ja kirjallisuuslähteisiin, jotka käsittelevät muun muassa markkinoinnin analyyseja, strategisia linjauksia ja kilpailukeinoja. Työssä on käytetty hyväksi myös kohdeyrityksen edustajien kanssa käytyjä avoimia haastatteluja, sekä muuta viestintää. Opinnäytetyöprosessin aikana olemme myös tutustuneet aikaisempiin markkinointisuunnitelmiin ja tutkimuksiin.
Laadittu markkinointisuunnitelma tukee yrityksen visiota ja pyrkii tehostamaan ja kohdistamaan entistä paremmin sen operatiivisia markkinointitoimenpiteitä. Kohdennetulla markkinoinnilla yritys voi parantaa alueellista tunnettuuttaan ja resurssitehokkaasti parantaa kannattavuuttaan. Päädyimme erottelemaan varsinaisessa työssä suunnitelman tietoperustan ja operatiivisen markkinointisuunnitelman toisistaan käytännöllisyyden lisäämiseksi. Jatkotoimenpiteinä suosittelemme tulevaisuudessa kattavan henkilöstösuunnitelman laatimista, jossa otettaisiin laajemmin kantaa ehdotettuihin henkilöstönvuokraus- ja alihankintatoimenpiteisiin.
Tehdyn markkinointisuunnitelman tietoperusta pohjautuu lukuisiin Internet- ja kirjallisuuslähteisiin, jotka käsittelevät muun muassa markkinoinnin analyyseja, strategisia linjauksia ja kilpailukeinoja. Työssä on käytetty hyväksi myös kohdeyrityksen edustajien kanssa käytyjä avoimia haastatteluja, sekä muuta viestintää. Opinnäytetyöprosessin aikana olemme myös tutustuneet aikaisempiin markkinointisuunnitelmiin ja tutkimuksiin.
Laadittu markkinointisuunnitelma tukee yrityksen visiota ja pyrkii tehostamaan ja kohdistamaan entistä paremmin sen operatiivisia markkinointitoimenpiteitä. Kohdennetulla markkinoinnilla yritys voi parantaa alueellista tunnettuuttaan ja resurssitehokkaasti parantaa kannattavuuttaan. Päädyimme erottelemaan varsinaisessa työssä suunnitelman tietoperustan ja operatiivisen markkinointisuunnitelman toisistaan käytännöllisyyden lisäämiseksi. Jatkotoimenpiteinä suosittelemme tulevaisuudessa kattavan henkilöstösuunnitelman laatimista, jossa otettaisiin laajemmin kantaa ehdotettuihin henkilöstönvuokraus- ja alihankintatoimenpiteisiin.