Varifrån kommer bebisen? : En litteraturstudie om hur sexuell hälsa behandlas i barn- böcker jämfört med de europeiska standarderna för sexual fostran.
Ingman-Friberg, Susanne (2013)
Ingman-Friberg, Susanne
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210229
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on laadullinen sisällönanalyysi lastenkuvakirjoista , jotka ovat suunnattu alle kouluikäisille lapsille ja kirjat käsittelevät seksuaaliterveyttä. Tutkimus on tilaustyö Väestöliitolle. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten seksuaaliterveyttä käsitellään lasten kuvakirjoissa. Kysymysten asettelu on seuraavanlainen: 1. Miten seksuaaliterveyt- tä käsitellään lasten kuvakirjoissa? 2. Mikä lastenkirjojen sisällöstä, joka on suunnattu alle kouluikäisille lapsille, on yhtenäistä ja eroavaa Euroopan seksuaalikasvatuksen standardeiden kanssa. Kahdenkymmenen lastenkuvakirjan sisältöä on analysoitu induk- tiivisella sisällönanalyysillä. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on käytetty Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa. Analyysin tuloksena on neljän yläluokan esille tuleminen: 1. Käsite raskaus, 2. Käsite perhe, 3. Käsite tunteet, 4. Käsite keho. Seksuaaliterveyttä käsitellään lähinnä osiossa raskaus. Samat neljä käsitettä käsitellään myös teoreettisessa viitekehyksessä. Aihealueet, jotka mainitaan teoreettisessa viiteke- hyksessä, mutta ei lainkaan käsitellä lasten kuvakirjoissa ovat: seksuaalisuus, terveys ja hyvinvointi, seksuaalisuus ja oikeudet sekä seksuaalisuutta määrittävät sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät. Lasten kuvakirjoissa ei lainkaan käsitelty aiheita, jotka koskevat lap- sen omaan seksuaalikehitystä, omaan kehoon kohdistuvaa uteliaisuutta sekä taitoja suo- jella ja arvostaa omaa kehoaan