"Kuinka voin työssäni" : hoitohenkilökunnan ergonomia dementiayksikössä
Kiander, Johann; Valtonen, Siru; Parkkinen, Paula (2009)
Kiander, Johann
Valtonen, Siru
Parkkinen, Paula
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077304
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on produktio eli toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää kyselyn Tammikodon hoitajien tämänhetkisestä tiedosta ergonomiasta ja sen perusteella toteutimme heidän tarpeitaan vastaavan osastotunnin. Kartoitus sisälsi osion, joka selvitti ergonomiaan vaikuttavia asioita kolmen eri osa-alueen avulla; osa-alueiksi produktiossamme muodostuivat kirjallinen
osuus, hoitajille tehdyt kyselyn kysymykset (Liite 2) sekä osastotunti hoitohenkilökunnalle. Halusimme paneutua toiminnallisen opinnäytetyön avulla ergonomiaan hoitotyön näkökulmasta katsottuna.
Opinnäytetyömme osastotunnin tarkoituksena on tuoda uutta näkökulmaa henkilökunnan ergonomiaan, sekä pohdintaa asennoitumisesta ergonomiaan ja näin vaikuttaa työpaikan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Kyselymme perusteella Tammikodon hoitajat viihtyvät työssään ja kokevat ergonomian merkityksellisyyden hoitotyössä keskeisenä alueena. Kehitystarpeena nousivat koulutuksen tarve sekä fyysisen- ja henkisen jaksamisen tukeminen työyhteisössä.
Järjestämämme osastotunti sisälsi opinnäytetyömme kyselyn vastausten tiivistelmän Tammikodon hoitohenkilökunnalle sekä osastotunnilla teoreettisen osuuden ergonomian periaatteesta.
Syvennyimme kehittämistarpeisiin ja järjestimme osastotunnin yhteydessä vapaamuotoisen keskustelutuokion; osallistujat pohtivat sitä kuinka hoitaja itse voi vaikuttaa omaan ergonomiaansa edistävästi esimerkiksi yksilö- ja työyhteisötasolla. Tammikodon hoitohenkilökunta koki osastotunnin hyödyllisenä ja uutta tietoa antavana.
Koimme ergonomian merkityksen tärkeänä hoitajan työhyvinvoinnille, samalla opinnäytetyöryhmämme oivalsi, että ergonomia on muutakin kuin nostotekniikkaa.
Opinnäytetyöryhmänä toimme Tammikodon hoitohenkilökunnalle uutta tietoa siitä kuinka he voivat itse vaikuttaa omaan ergonomiaansa.
osuus, hoitajille tehdyt kyselyn kysymykset (Liite 2) sekä osastotunti hoitohenkilökunnalle. Halusimme paneutua toiminnallisen opinnäytetyön avulla ergonomiaan hoitotyön näkökulmasta katsottuna.
Opinnäytetyömme osastotunnin tarkoituksena on tuoda uutta näkökulmaa henkilökunnan ergonomiaan, sekä pohdintaa asennoitumisesta ergonomiaan ja näin vaikuttaa työpaikan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Kyselymme perusteella Tammikodon hoitajat viihtyvät työssään ja kokevat ergonomian merkityksellisyyden hoitotyössä keskeisenä alueena. Kehitystarpeena nousivat koulutuksen tarve sekä fyysisen- ja henkisen jaksamisen tukeminen työyhteisössä.
Järjestämämme osastotunti sisälsi opinnäytetyömme kyselyn vastausten tiivistelmän Tammikodon hoitohenkilökunnalle sekä osastotunnilla teoreettisen osuuden ergonomian periaatteesta.
Syvennyimme kehittämistarpeisiin ja järjestimme osastotunnin yhteydessä vapaamuotoisen keskustelutuokion; osallistujat pohtivat sitä kuinka hoitaja itse voi vaikuttaa omaan ergonomiaansa edistävästi esimerkiksi yksilö- ja työyhteisötasolla. Tammikodon hoitohenkilökunta koki osastotunnin hyödyllisenä ja uutta tietoa antavana.
Koimme ergonomian merkityksen tärkeänä hoitajan työhyvinvoinnille, samalla opinnäytetyöryhmämme oivalsi, että ergonomia on muutakin kuin nostotekniikkaa.
Opinnäytetyöryhmänä toimme Tammikodon hoitohenkilökunnalle uutta tietoa siitä kuinka he voivat itse vaikuttaa omaan ergonomiaansa.