Study Group -toiminta paransi oppimistuloksia
Talonen, Sami (2013)
Talonen, Sami
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310343
Tiivistelmä
Tarkoituksenani oli selvittää, miten Study group -toimintaa tulisi kehittää Oulun seudun ammattikorkeakoulun Luonnonvara-alan yksikössä. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: Millaisia kehittämistarpeita nousee opiskelijoiden SG-toimintaa koskevista käsityksistä sekä millaisia kehittämistarpeita nousee opettajien SG-toimintaa koskevista käsityksistä.
Toimintaa kokeiltiin yhdellä opintojaksolla ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Opintojakson alkupuolella ja puolivälissä tehtiin ryhmäyttämisharjoituksia ja lopussa palautekysely. Ryhmäyttämisharjoitusten ja palautteen tuotoksia analysoimalla pyrittiin kuvaamaan opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä SG-toiminnasta. Myös tenttituloksia verrattiin edellisen vuoden suorituksiin. Luonnonvara-alan yksikön opettajien näkemyksiä ja kokemuksia SG-toiminnasta kerättiin sähköpostikyselyn avulla.
Tenttitulosten perusteella SG-toiminta näytti lisänneen opintojakson läpäisseiden määrää ja tenttitulokset olivat myös arvosanoiltaan parempia kuin edellisenä vuonna. Suurimmaksi kehittämiskohteeksi nousi opiskelijoiden palautteen pohjalta oppimistehtävien kehittäminen sellaisiksi, että opiskelijat kokisivat oikeasti tarvitsevansa ryhmän tukea. Opettajat toivoivat apua opetusmenetelmän käyttöönoton alussa oikeanlaisten tehtävien suunnitteluun.
Yksikössä täytyisi varata ja resursoida yhteistä aikaa uuden opetusmenetelmän opetteluun ja opintojaksojen suunnitteluun. Opettajat olisivat innostuneita käyttämään yhteistoiminnallisuutta, mutta samalla he kokivat epävarmuutta menetelmän käyttöönotossa.
Toimintaa kokeiltiin yhdellä opintojaksolla ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Opintojakson alkupuolella ja puolivälissä tehtiin ryhmäyttämisharjoituksia ja lopussa palautekysely. Ryhmäyttämisharjoitusten ja palautteen tuotoksia analysoimalla pyrittiin kuvaamaan opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä SG-toiminnasta. Myös tenttituloksia verrattiin edellisen vuoden suorituksiin. Luonnonvara-alan yksikön opettajien näkemyksiä ja kokemuksia SG-toiminnasta kerättiin sähköpostikyselyn avulla.
Tenttitulosten perusteella SG-toiminta näytti lisänneen opintojakson läpäisseiden määrää ja tenttitulokset olivat myös arvosanoiltaan parempia kuin edellisenä vuonna. Suurimmaksi kehittämiskohteeksi nousi opiskelijoiden palautteen pohjalta oppimistehtävien kehittäminen sellaisiksi, että opiskelijat kokisivat oikeasti tarvitsevansa ryhmän tukea. Opettajat toivoivat apua opetusmenetelmän käyttöönoton alussa oikeanlaisten tehtävien suunnitteluun.
Yksikössä täytyisi varata ja resursoida yhteistä aikaa uuden opetusmenetelmän opetteluun ja opintojaksojen suunnitteluun. Opettajat olisivat innostuneita käyttämään yhteistoiminnallisuutta, mutta samalla he kokivat epävarmuutta menetelmän käyttöönotossa.