Uuden tuotteen lanseerauksen onnistuminen : PTD 1 -lämpötilatunnistin
Lattu, Teemu (2013)
Lattu, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210232
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Boschin PTD 1 -lämpötilatunnistimen lanseeraus Suomen markkinoilla onnistui aikavälillä syyskuu 2012 – huhtikuu 2013. Saaduista tuloksista oli myös tarkoitus löytää keinoja, joilla parantaa Boschin tulevia lanseerauksia. Tarkoituksena oli verrata lanseerauksen teoriaa aitoon lanseerausprosessiin. Lisäksi tarkasteltiin Boschin brändiä suhteessa uutuustuotteeseen.
Tutkimusta varten haastateltiin Boschin jälleenmyyjiä pääkaupunkiseudulla. Lisäksi haastattelin Boschin harrastajan sähkötyökalujen markkinointipäällikköä ja myyntiedustajia. Haastattelumuoto oli puolistrukturoitu, jotta vastaukset olisivat mahdollisimman kattavia sisältäen kunkin haastateltavan omia näkemyksiä.
Teoriaosuudessa käsitellään lanseerausprosessia yleisellä tasolla, markkinointiviestintää sekä brändin muodostumista ja kehitystä. Niitä pyrittiin peilaamaan käytännön toimiin Boschin uutuustuotteen lanseerauksessa.
Tutkimuksessa selvisi, että lanseeraus onnistui varsin hyvin. Brändi on arvostettu, Boschin tunnettuus on korkea ja uutuustuote on käynyt hyvin kaupaksi. Myös lanseerausajankohta koettiin hyväksi. Lanseerauksessa heikkouksiksi nähtiin mm. se, ettei se kaikkien mielestä erottunut tarpeeksi omaksi tuotesegmentikseen, sen hinta asettaa myynnille rajoituksia, eivätkä kaikki jälleenmyyjät ole saaneet kaipaamaansa koulutusta. Myös markkinointimateriaalin hyödyntämisessä on parantamisen varaa. Osa jälleenmyyjistä kaipasi Boschin edustajilta lisää aktiivisuutta. Näin varmistettaisiinkin tuotteen halutun viestin kulkeminen aina Boschin pääkonttorilta kauppiaille ja loppukäyttäjille.
Tutkimusta varten haastateltiin Boschin jälleenmyyjiä pääkaupunkiseudulla. Lisäksi haastattelin Boschin harrastajan sähkötyökalujen markkinointipäällikköä ja myyntiedustajia. Haastattelumuoto oli puolistrukturoitu, jotta vastaukset olisivat mahdollisimman kattavia sisältäen kunkin haastateltavan omia näkemyksiä.
Teoriaosuudessa käsitellään lanseerausprosessia yleisellä tasolla, markkinointiviestintää sekä brändin muodostumista ja kehitystä. Niitä pyrittiin peilaamaan käytännön toimiin Boschin uutuustuotteen lanseerauksessa.
Tutkimuksessa selvisi, että lanseeraus onnistui varsin hyvin. Brändi on arvostettu, Boschin tunnettuus on korkea ja uutuustuote on käynyt hyvin kaupaksi. Myös lanseerausajankohta koettiin hyväksi. Lanseerauksessa heikkouksiksi nähtiin mm. se, ettei se kaikkien mielestä erottunut tarpeeksi omaksi tuotesegmentikseen, sen hinta asettaa myynnille rajoituksia, eivätkä kaikki jälleenmyyjät ole saaneet kaipaamaansa koulutusta. Myös markkinointimateriaalin hyödyntämisessä on parantamisen varaa. Osa jälleenmyyjistä kaipasi Boschin edustajilta lisää aktiivisuutta. Näin varmistettaisiinkin tuotteen halutun viestin kulkeminen aina Boschin pääkonttorilta kauppiaille ja loppukäyttäjille.