Värikkäämpää pop-pianismia : Kuudestoistaosakudokseen pohjautuva soittotekniikka
Hartonen, Olli (2012)
Hartonen, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210167
Tiivistelmä
Esittelen opinnäytetyössäni rytmiseen kuudestoistaosakudokseen pohjautuvan pop-tyylisen pianonsoittotekniikan. Tutkimus perustuu omaan pop-soittotyyliini, joka on vuosien varrella muokkautunut nykymuotoonsa. Suurimpia vaikuttajiani ovat olleet Elton John ja Billy Joel.
Sain idean työlleni, kun oppilaani kysyivät, millä keinoin pop-tyylistä pianosäestystä, eli
-komppausta voisi rikastuttaa. Kuudestoistaosakudokseen pohjautuvan soittotekniikan lisäksi työni käsitteleekin erilaisia tapoja monipuolistaa kolmisointuharmoniaan perustuvaa pop-komppausta.
Opinnäytetyön harjoitukset on suunnattu karkeasti arvioituna 3/3 –tason ylittäneille pianis-teille. Koen, että pianonsoiton perusteet on hyvä olla hallussa, jotta tätä soittotekniikkaa kykenee hyödyntämään mahdollisimman hyvin.
Työ jakautuu kolmeen osioon:
- Teoriaosio: melodiset ja harmoniset elementit, joiden tuntemus on tarpeellista soit-totekniikkaan perehdyttäessä. Tämä osio sisältää myös harmonian näkökulmasta hyödyllisiä vinkkejä soiton monipuolistamiseksi.
- Rytmiikkaosio: rytminen pohja, jolle soittotekniikka rakentuu. Tässä osiossa käsittelen myös rytmisten riffien hyödyntämistä pianokomppien muodostamisessa.
- Harjoitukset: asteittain etenevä kokonaisuus harjoituksista, joiden lopputuloksena on selkeä kuvaus siitä, minkälainen esiteltävä komppaustyyli on ja miten sen voi opetella tai opettaa eteenpäin.
Tämän työn avulla pianistien on mahdollista tuoda uusia elementtejä omaan soittoonsa. Uskon, että työni voi tarjota tietoa ja vinkkejä kaikille pop-pianokomppauksesta kiinnostuneille.
Sain idean työlleni, kun oppilaani kysyivät, millä keinoin pop-tyylistä pianosäestystä, eli
-komppausta voisi rikastuttaa. Kuudestoistaosakudokseen pohjautuvan soittotekniikan lisäksi työni käsitteleekin erilaisia tapoja monipuolistaa kolmisointuharmoniaan perustuvaa pop-komppausta.
Opinnäytetyön harjoitukset on suunnattu karkeasti arvioituna 3/3 –tason ylittäneille pianis-teille. Koen, että pianonsoiton perusteet on hyvä olla hallussa, jotta tätä soittotekniikkaa kykenee hyödyntämään mahdollisimman hyvin.
Työ jakautuu kolmeen osioon:
- Teoriaosio: melodiset ja harmoniset elementit, joiden tuntemus on tarpeellista soit-totekniikkaan perehdyttäessä. Tämä osio sisältää myös harmonian näkökulmasta hyödyllisiä vinkkejä soiton monipuolistamiseksi.
- Rytmiikkaosio: rytminen pohja, jolle soittotekniikka rakentuu. Tässä osiossa käsittelen myös rytmisten riffien hyödyntämistä pianokomppien muodostamisessa.
- Harjoitukset: asteittain etenevä kokonaisuus harjoituksista, joiden lopputuloksena on selkeä kuvaus siitä, minkälainen esiteltävä komppaustyyli on ja miten sen voi opetella tai opettaa eteenpäin.
Tämän työn avulla pianistien on mahdollista tuoda uusia elementtejä omaan soittoonsa. Uskon, että työni voi tarjota tietoa ja vinkkejä kaikille pop-pianokomppauksesta kiinnostuneille.