Suunnitteluprosessin mallintaminen käsityökoululle
Vierikko, Ellamari (2013)
Vierikko, Ellamari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310430
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä mallinnettiin valaisimen suunnitteluprosessi muotoilijan näkökulmasta käyttäen taustatietona muotoilualan suunnittelu- ja valmis-tusprosessin teoreettista tietoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli helpottaa, selkeyttää ja jäsentää käsityön taiteen perusopetuksen oppilaiden suunnit-teluprosessia.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Taito Uusimaa ry:n alaisuudessa toimiva Taito käsityökoulu Helmi. Taito käsityökoulu Helmi järjestää kä-sityön taiteen perusopetusta laajan oppimäärän mukaan lapsille ja nuorille sekä aikuisille. Helmin alaisuudessa toimii useita käsityökouluyksiköitä ja -ryhmiä Uudellamaalla.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin muotoilualan kirjallisuutta suunnittelu- ja valmistusprosessista sekä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmia ja julkaisuja. Lisäksi aineistoa kerättiin käsityön taiteen perusopetuksen opettajille suunnatulla teemahaastattelulla ja käsityökoulun oppilaiden työskentelyä havainnoimalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi teoreettinen malli suunnittelu- ja valmis-tusprosessista käsityökoululle. Tutkimustuloksena voidaan raportoida, että käsityön taiteen perusopetuksen oppilaiden suunnitteluprosessi voidaan tuottaa helpottamalla ja selkeyttämällä käsityön suunnittelu- ja valmistus-prosessin teoreettista mallia.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Taito Uusimaa ry:n alaisuudessa toimiva Taito käsityökoulu Helmi. Taito käsityökoulu Helmi järjestää kä-sityön taiteen perusopetusta laajan oppimäärän mukaan lapsille ja nuorille sekä aikuisille. Helmin alaisuudessa toimii useita käsityökouluyksiköitä ja -ryhmiä Uudellamaalla.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin muotoilualan kirjallisuutta suunnittelu- ja valmistusprosessista sekä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmia ja julkaisuja. Lisäksi aineistoa kerättiin käsityön taiteen perusopetuksen opettajille suunnatulla teemahaastattelulla ja käsityökoulun oppilaiden työskentelyä havainnoimalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi teoreettinen malli suunnittelu- ja valmis-tusprosessista käsityökoululle. Tutkimustuloksena voidaan raportoida, että käsityön taiteen perusopetuksen oppilaiden suunnitteluprosessi voidaan tuottaa helpottamalla ja selkeyttämällä käsityön suunnittelu- ja valmistus-prosessin teoreettista mallia.