Työ- ja elinkeinohallinnon sähköiset palvelut henkilöasiakkaan näkökulmasta Lappeenrannan työ- ja elinkeinotoimistossa
Liiri, Anu (2013)
Liiri, Anu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310463
Tiivistelmä
Sähköiset palvelut ovat lisääntyneet kaikessa asioinnissa, ja niiden määrä tulee edelleen lisääntymään eri toimijoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia työhallinnon henkilö-asiakkaiden kokemuksia ja mielipiteitä työhallinnon sähköisistä palveluista: niiden käytettävyydestä, hyödyistä sekä mahdollisista haitoista. Miten sähköiset palvelut auttavat työnhaussa ja onko niistä kerrottu asiakkaille heidän asioidessaan työ- ja elinkeinotoimistossa? Aihe valikoitui opinnäytetyön tilaajan toimeksiannosta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin asiakkaille jaetuilla kyselylomakkeilla heidän asioidessaan työ- ja elinkeinotoimistossa. Vastauksia saatiin 142 kappaletta.
Tutkimuksen vastausten perusteella voitiin kartoittaa esimerkiksi iän, sukupuolen tai koulutustason vaikutusta sähköisten palvelujen käyttämiseen: vaikuttavatko nämä seikat, kuten voisi olettaa. Vastauksista saatiin palvelujen käyttäjien kommentteja ja ehdotuksia työhallinnon sähköisten palvelujen käytettävyyden parantamiseksi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin asiakkaille jaetuilla kyselylomakkeilla heidän asioidessaan työ- ja elinkeinotoimistossa. Vastauksia saatiin 142 kappaletta.
Tutkimuksen vastausten perusteella voitiin kartoittaa esimerkiksi iän, sukupuolen tai koulutustason vaikutusta sähköisten palvelujen käyttämiseen: vaikuttavatko nämä seikat, kuten voisi olettaa. Vastauksista saatiin palvelujen käyttäjien kommentteja ja ehdotuksia työhallinnon sähköisten palvelujen käytettävyyden parantamiseksi.