Leikkikalusteen suunnittelu päiväkotiin : Luotaava muotoiluprosessi
Lankila, Suvi (2013)
Lankila, Suvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310454
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin lapsen leikkiä ja kehitystä varhaislapsuudessa. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka lapsen mielikuvitus ja leikin elämyksellisyys voidaan sisällyttää tuotteeseen muotoilun avulla. Lisäksi teoreettisessa tiedonhankinnassa pohdittiin, mitkä tuotteen ominaisuudet houkuttelevat lasta leikkimään ja miten abstrakti ajattelu sekä kolmiulotteisuuden ymmärtäminen auttavat lasta havainnoimaan ympäristöä. Näiden tietojen pohjalta suunniteltiin lapsille sopivia leikkikalustekonsepteja.
Tärkein pedagoginen näkökulma oli Reggio Emilia –pedagogiikka ja sen näkemys lapsen sadasta kielestä. Saadut tutkimustulokset vaikuttivat leikkikalusteiden tuotekehittelyyn sekä sen aikana tehtyihin muotoilullisiin ratkaisuihin. Tutkimusmenetelmiä olivat muun muassa kirjallisuuden läpikäyminen sekä muotoiluluotaimet. Muotoiluluotainten avulla saatiin hankittua tietoa myös varhaiskasvatuksen asiantuntijoilta eli päiväkotien henkilökunnalta. Luotainprosessiin osallistui viisi eri päiväkotia, jotta vastauksiin saatiin tarpeeksi monipuolista ja runsasta palautetta.
Tutkimustuloksien avulla voitiin jatkokehittää luotaimissa mukana olleita konseptitason tuoteideoita. Palautteenannon analysoinnin jälkeen valikoitiin kaksi potentiaalisinta leikkikalustekonseptia lopulliseen tuotekehittelyvaiheeseen. Molemmista konsepteista valmistettiin hahmomallit ja yhdestä tuotteesta tehtiin myös prototyyppi. Leikkikalusteiden lopullinen käyttäjäryhmä, eli lapset, osallistuivat tuotekehittelyprosessiin tuotteiden testauksen kautta.
Tärkein pedagoginen näkökulma oli Reggio Emilia –pedagogiikka ja sen näkemys lapsen sadasta kielestä. Saadut tutkimustulokset vaikuttivat leikkikalusteiden tuotekehittelyyn sekä sen aikana tehtyihin muotoilullisiin ratkaisuihin. Tutkimusmenetelmiä olivat muun muassa kirjallisuuden läpikäyminen sekä muotoiluluotaimet. Muotoiluluotainten avulla saatiin hankittua tietoa myös varhaiskasvatuksen asiantuntijoilta eli päiväkotien henkilökunnalta. Luotainprosessiin osallistui viisi eri päiväkotia, jotta vastauksiin saatiin tarpeeksi monipuolista ja runsasta palautetta.
Tutkimustuloksien avulla voitiin jatkokehittää luotaimissa mukana olleita konseptitason tuoteideoita. Palautteenannon analysoinnin jälkeen valikoitiin kaksi potentiaalisinta leikkikalustekonseptia lopulliseen tuotekehittelyvaiheeseen. Molemmista konsepteista valmistettiin hahmomallit ja yhdestä tuotteesta tehtiin myös prototyyppi. Leikkikalusteiden lopullinen käyttäjäryhmä, eli lapset, osallistuivat tuotekehittelyprosessiin tuotteiden testauksen kautta.