Julistemainonnan nykytila ja tulevaisuus osana pienten ja keskisuurten tapahtumien markkinointia
Inkinen, Emma (2013)
Inkinen, Emma
Turun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158522
Tiivistelmä
Kirjallinen opinnäytetyöni pohtii julistemainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta osana pienten ja keskisuurten tapahtumien markkinointia. Tutkimuksen pääongelma on selvittää, onko julistemainonta nykypäivän kulttuurikentälle sopiva ja tavoitteensa täyttävä mediavalinta. Vastausta pääongelmaan haetaan neljän alaongelman kautta, jotka käsittelevät tapahtumien kohderyhmien tavoittamista, julkisen tilan käyttöä, kaupunkikulttuurin ilmiöitä sekä Turun kulttuuritoimijoita.
Yhtenä opinnäytetyöni tiedonkeruumenetelmistä toimi laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin paikallisia kulttuuritoimijoita ja heidän suhtautumistaan julistemainontaan. Tutkimuksen tuloksista vedin johtopäätöksen, että pienten ja keskisuurten tapahtumien kävijöitä ei profiloida tarpeeksi eikä kohderyhmää tutkita riittävästi. Nämä toimenpiteet helpottaisivat mediavalintaa tehtäessä ja säästäisivät toimijoiden resursseja.
Opinnäytetyön lopussa nimetään muutama kehitysehdotus, joiden avulla voitaisiin kehittää paikallista kaupunkikuvaa ja julisteiden sopeutumista siihen.
Yhtenä opinnäytetyöni tiedonkeruumenetelmistä toimi laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin paikallisia kulttuuritoimijoita ja heidän suhtautumistaan julistemainontaan. Tutkimuksen tuloksista vedin johtopäätöksen, että pienten ja keskisuurten tapahtumien kävijöitä ei profiloida tarpeeksi eikä kohderyhmää tutkita riittävästi. Nämä toimenpiteet helpottaisivat mediavalintaa tehtäessä ja säästäisivät toimijoiden resursseja.
Opinnäytetyön lopussa nimetään muutama kehitysehdotus, joiden avulla voitaisiin kehittää paikallista kaupunkikuvaa ja julisteiden sopeutumista siihen.