Elämää Louhivaarassa : mielikuvista voimaa paikan markkinointiin
Carlson, Essi (2013)
Carlson, Essi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210174
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sähköisen paikan markkinoinnin nykytilaa ja kehittämisen suuntia. Opinnäytetyö on laadittu Koti-projektin toimeksiantona, syksyllä 2009 projektissa toteutetun tonttipörssiselvityksen jatkona. Toimeksianto on myös pilottikokeilu yksittäisen tonttipörssin toteuttamiseksi. Kohdealueeksi valikoitui Kärkölän Lappilassa sijaitseva asemakaavoitettu Louhivaaran alue.
Sähköisten markkinointikanavien mahdollisuudet asettavat kunnat uudenlaiseen kilpailutilanteeseen. ”Paikkasodassa” parhaiten pärjää se, jolla on markkinoinnin perustotuudet hallussa. Teoriaosassa käsitellään onnistuneen paikan markkinoinnin lähtökohtia ja sitä, kuinka myös maaseutumaisia alueita voidaan brändätä. Markkinoinnissa onnistuminen ei aina vaadi suurta rahallista panostusta, mutta tarvitaan yhteinen tahtotila kehittää paikkatuotetta ja kyky erottua muista vastaavista alueista. Teoriaosuuden lopuksi esitellään erilaisia olemassa olevia sähköisiä tonttipörssejä ja aluemarkkinointisivustoja.
Suunnitelmaosassa esitellään asemakaavan pohjalta laadittu yleissuunnitelma Louhivaaran asuinalueesta. Yleissuunnitelmaan sisältyy alueen rakennusmassojen sijoittelu, piha-alueiden yleispiirteinen suunnittelu sekä tonttiliittymien sijainnin määrittäminen. Asemakaava määrää myös mm. tonttien istutettavat alueen osat sekä asuinrakennusten kattomuodot, joten myös nämä tekijät on huomioitu yleissuunnitelmassa.
Suunnitelmaosan lopuksi esitellään, millainen kokonaisuus Louhivaaran tonttipörssistä muodostuu ja kuinka tässä opinnäytetyössä laadittu yleissuunnitelma esittäytyy tonttipörssin kautta asiakkaalle eli tontin ostajaehdokkaalle.
Sähköisten markkinointikanavien mahdollisuudet asettavat kunnat uudenlaiseen kilpailutilanteeseen. ”Paikkasodassa” parhaiten pärjää se, jolla on markkinoinnin perustotuudet hallussa. Teoriaosassa käsitellään onnistuneen paikan markkinoinnin lähtökohtia ja sitä, kuinka myös maaseutumaisia alueita voidaan brändätä. Markkinoinnissa onnistuminen ei aina vaadi suurta rahallista panostusta, mutta tarvitaan yhteinen tahtotila kehittää paikkatuotetta ja kyky erottua muista vastaavista alueista. Teoriaosuuden lopuksi esitellään erilaisia olemassa olevia sähköisiä tonttipörssejä ja aluemarkkinointisivustoja.
Suunnitelmaosassa esitellään asemakaavan pohjalta laadittu yleissuunnitelma Louhivaaran asuinalueesta. Yleissuunnitelmaan sisältyy alueen rakennusmassojen sijoittelu, piha-alueiden yleispiirteinen suunnittelu sekä tonttiliittymien sijainnin määrittäminen. Asemakaava määrää myös mm. tonttien istutettavat alueen osat sekä asuinrakennusten kattomuodot, joten myös nämä tekijät on huomioitu yleissuunnitelmassa.
Suunnitelmaosan lopuksi esitellään, millainen kokonaisuus Louhivaaran tonttipörssistä muodostuu ja kuinka tässä opinnäytetyössä laadittu yleissuunnitelma esittäytyy tonttipörssin kautta asiakkaalle eli tontin ostajaehdokkaalle.