Mitä olisi voitu tehdä toisin
Järvinen, Susanna (2013)
Järvinen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310321
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa myyntipalvelusta irtisanoutuneiden työntekijöiden irtisanoutumisen syitä. Myyntipalvelusta irtisanoutuneita pyydettiin kertomaan, miksi he olivat irtisanoutuneet ja mitä olisi voitu tehdä toisin irtisanoutumisen välttämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehityskohteiden tunnistaminen toimeksiantaja yrityksen henkilöstöosastolle myyntipalvelun työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tutkimuskohteeksi valittiin vuosien 2011 ja 2012 aikana myyntipalvelusta irtisanoutuneet henkilöt. He olivat työskennelleet myyntipalvelussa vähintään kuusi kuukautta. Kaikki olivat oman päätöksensä myötä päättäneet irtisanoutua. Heidän työsuhteen päättyminen ei johtunut määräaikaisen työsopimuksen päättymisestä. Kaikkiaan irtisanoutuneita oli noin 20 henkilöä, joista 15 osallistui tutkimukseen.
Rauramo esittää teoksessaan (2008) Työhyvinvoinnin Portaat, että työhyvinvointiin panostamalla tulokset näkyvät sairauspoissaolojen vähentymisenä, työtyytyväisyyden ja motivaation kasvuna. Sen avulla voidaan sitouttaa henkilöstöä ja pienentää työyhteisön vaihtuvuus. Työhyvinvointiin satsaamalla työyhteisön ilmapiiri nousee ja organisaation innovatiivisuus kasvaa.
Menetelmiksi tutkimuksen toteuttamiseen valittiin avoin kysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa tilannetta laajemmin sekä tiedustella entisiltä työntekijöiltä, olisivatko he kiinnostuneita osallistumaan teemahaastatteluun. Avoin kysely lähetettiin 16 henkilölle ja vastauksia saatiin 15. Avoimeen kyselyyn vastanneista seitsemän henkilöä osallistui teemahaastatteluihin. Teemahaastattelut toteutettiin pienryhmille Helsingin keskustan ravintolassa maaliskuun ja huhtikuun vaihteessa 2013.
Tutkimusmenetelmien valinta oli onnistunut, sillä niiden avulla pystyttiin tarkastelemaan tut-kimusongelmia useammalta näkökulmalta. Avoimen kyselyn tuloksista nousi esille muutama teema, joiden ympärille haastattelu rakennettiin. Teemoiksi valittiin esimiestyöskentely, työ-kuormittaminen, osaamisen keskittäminen sekä positiiviset asiat myyntipalvelussa työskentelyssä.
Kyselyn ja haastatteluiden tulosten perusteella valittiin kaksi kehittämiskohdetta myyntipalvelulle. Kehittämiskohteille tehtiin kehitysehdotukset, joiden avulla toimintaa olisi mahdollista parantaa.
Tutkimuskohteeksi valittiin vuosien 2011 ja 2012 aikana myyntipalvelusta irtisanoutuneet henkilöt. He olivat työskennelleet myyntipalvelussa vähintään kuusi kuukautta. Kaikki olivat oman päätöksensä myötä päättäneet irtisanoutua. Heidän työsuhteen päättyminen ei johtunut määräaikaisen työsopimuksen päättymisestä. Kaikkiaan irtisanoutuneita oli noin 20 henkilöä, joista 15 osallistui tutkimukseen.
Rauramo esittää teoksessaan (2008) Työhyvinvoinnin Portaat, että työhyvinvointiin panostamalla tulokset näkyvät sairauspoissaolojen vähentymisenä, työtyytyväisyyden ja motivaation kasvuna. Sen avulla voidaan sitouttaa henkilöstöä ja pienentää työyhteisön vaihtuvuus. Työhyvinvointiin satsaamalla työyhteisön ilmapiiri nousee ja organisaation innovatiivisuus kasvaa.
Menetelmiksi tutkimuksen toteuttamiseen valittiin avoin kysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa tilannetta laajemmin sekä tiedustella entisiltä työntekijöiltä, olisivatko he kiinnostuneita osallistumaan teemahaastatteluun. Avoin kysely lähetettiin 16 henkilölle ja vastauksia saatiin 15. Avoimeen kyselyyn vastanneista seitsemän henkilöä osallistui teemahaastatteluihin. Teemahaastattelut toteutettiin pienryhmille Helsingin keskustan ravintolassa maaliskuun ja huhtikuun vaihteessa 2013.
Tutkimusmenetelmien valinta oli onnistunut, sillä niiden avulla pystyttiin tarkastelemaan tut-kimusongelmia useammalta näkökulmalta. Avoimen kyselyn tuloksista nousi esille muutama teema, joiden ympärille haastattelu rakennettiin. Teemoiksi valittiin esimiestyöskentely, työ-kuormittaminen, osaamisen keskittäminen sekä positiiviset asiat myyntipalvelussa työskentelyssä.
Kyselyn ja haastatteluiden tulosten perusteella valittiin kaksi kehittämiskohdetta myyntipalvelulle. Kehittämiskohteille tehtiin kehitysehdotukset, joiden avulla toimintaa olisi mahdollista parantaa.