Koulunuorisotyötä Joensuussa : "Onks meijän pakko lähteä?"
Herranen, Marjaana (2013)
Herranen, Marjaana
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510729
Tiivistelmä
Koulunuorisotyö on ollut huomattavasti nuorisoalan ammattilaisten huulilla ja nuorisotyön toimintamuotoja pyritään vakiinnuttamaan koulumaailmaan. Opinnäytetyössäni tutkin Joensuun Lyseon peruskoululla toteutettavaa koulunuorisotyötä.
Opinnäytetyön tavoitteisiin kuului Joensuun Lyseon peruskoulun koulunuorisotyön nykytilanteen selvittäminen ja tulevaisuuden visioiminen. Tutkin koulunuorisotyön nykytilannetta havainnoimalla ja haastattelemalla toimijoita. Koulunuorisotyön tulevaisuutta visioitiin yhdessä koulunuorisotyön toimijoiden ja oppilaiden kanssa järjestämässäni työpajassa. Opinnäytetyöni tilaajana toimii Humanistisen ammattikorkeakoulun Uusiutuva koulu ja nuorisotyö -hanke.
Joensuun Lyseon peruskoululla koulunuorisotyötä toteuttaa tällä hetkellä kolme tahoa: evankelisluterilaisen kirkon nuorisotyönohjaajat, Joensuun nuorisotoimen nuorisotyöntekijä sekä yhteisöpedagogiopiskelija Humanistisesta ammattikorkeakoulusta. Sekä kirkon nuorisotyönohjaajat, nuorisotoimen nuorisotyöntekijät että yhteisöpedagogiopiskelija toteuttavat avointa nuorisotilatoimintaa Lyseon peruskoululla. Tämän lisäksi jokaiselle kuuluu erilaisia tehtäviä kouluympäristössä omat lähtökohtansa huomioon ottaen.
Toimijat toivoivat tulevaisuudelta tiiviimpää yhteydenpitoa koulunuorisotyön suhteen, sekä yhteistyön lisääntymistä koulunuorisotyön toimijoiden kesken ja koulun henkilökunnan kanssa. Koulu ja oppilaat toivoivat lisää aktiviteetteja, koulunuorisotilan markkinointia ja uusia kävijöitä nuorisotilalle. Kaikki työpajaan osallistuvat olivat huolissaan kuitenkin tulevaisuuden resursseista sekä taloudellisesti että henkilöstöllisesti. Ideoita koulunuorisotyön kehittämiseen löytyi osallistujilta paljon näihin asioihin liittyen.
Opinnäytetyöni tuo tietoutta yhdestä koulunuorisotyön mallista. Tämän työn avulla Lyseon peruskoululla toimivat evankelisluterilaisen kirkon nuorisotyönohjaajat, Joensuun nuorisotoimen nuorisotyöntekijät ja koulun henkilökunta saavat tietoutta toistensa toiminnasta sekä mahdollisesti voivat opinnäytetyön myötä muodostaa laajempaa yhteistyötä koulunuorisotyön suhteen. Opinnäytetyön avulla koulunuori-sotyöntekijät saivat myös kokoontua yhdessä ja ideoida koulunuorisotyön kehittämistä.
Opinnäytetyön tavoitteisiin kuului Joensuun Lyseon peruskoulun koulunuorisotyön nykytilanteen selvittäminen ja tulevaisuuden visioiminen. Tutkin koulunuorisotyön nykytilannetta havainnoimalla ja haastattelemalla toimijoita. Koulunuorisotyön tulevaisuutta visioitiin yhdessä koulunuorisotyön toimijoiden ja oppilaiden kanssa järjestämässäni työpajassa. Opinnäytetyöni tilaajana toimii Humanistisen ammattikorkeakoulun Uusiutuva koulu ja nuorisotyö -hanke.
Joensuun Lyseon peruskoululla koulunuorisotyötä toteuttaa tällä hetkellä kolme tahoa: evankelisluterilaisen kirkon nuorisotyönohjaajat, Joensuun nuorisotoimen nuorisotyöntekijä sekä yhteisöpedagogiopiskelija Humanistisesta ammattikorkeakoulusta. Sekä kirkon nuorisotyönohjaajat, nuorisotoimen nuorisotyöntekijät että yhteisöpedagogiopiskelija toteuttavat avointa nuorisotilatoimintaa Lyseon peruskoululla. Tämän lisäksi jokaiselle kuuluu erilaisia tehtäviä kouluympäristössä omat lähtökohtansa huomioon ottaen.
Toimijat toivoivat tulevaisuudelta tiiviimpää yhteydenpitoa koulunuorisotyön suhteen, sekä yhteistyön lisääntymistä koulunuorisotyön toimijoiden kesken ja koulun henkilökunnan kanssa. Koulu ja oppilaat toivoivat lisää aktiviteetteja, koulunuorisotilan markkinointia ja uusia kävijöitä nuorisotilalle. Kaikki työpajaan osallistuvat olivat huolissaan kuitenkin tulevaisuuden resursseista sekä taloudellisesti että henkilöstöllisesti. Ideoita koulunuorisotyön kehittämiseen löytyi osallistujilta paljon näihin asioihin liittyen.
Opinnäytetyöni tuo tietoutta yhdestä koulunuorisotyön mallista. Tämän työn avulla Lyseon peruskoululla toimivat evankelisluterilaisen kirkon nuorisotyönohjaajat, Joensuun nuorisotoimen nuorisotyöntekijät ja koulun henkilökunta saavat tietoutta toistensa toiminnasta sekä mahdollisesti voivat opinnäytetyön myötä muodostaa laajempaa yhteistyötä koulunuorisotyön suhteen. Opinnäytetyön avulla koulunuori-sotyöntekijät saivat myös kokoontua yhdessä ja ideoida koulunuorisotyön kehittämistä.