Hankinnasta maksuun -prosessin kehittäminen
Pulli, Tina (2013)
Pulli, Tina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052510735
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hankinnasta maksuun -prosessin kehittäminen Yritys X Oy:ssä. Yritys X Oy on teollisuuden alalla toimiva konserniyhtiö. Opinnäytetyön tutkimusongelma vastaa kysymykseen; toimiiko hankinnasta-maksuun prosessi nykyisellään hyvin, kun prosessin vastuu ja prosessin asiantuntijuus on jaettu useampaan vaiheeseen, vai pitäisikö koko hankinnasta-maksuun prosessilla olla prosessin omistaja? Tavoitteena oli myös selvittää hankinnasta maksuun -prosessissa mahdollisesti ilmeneviä ongelmia.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu prosesseista ja niiden kehittämisestä, sekä prosessijohtamisesta. Teoriassa käydään läpi muutamia taloushallinnon prosesseja, mutta keskitytään hankinnasta maksuun -prosessiin ja ostolaskuprosessiin. Opinnäytetyössä ei oteta kantaa prosessin mittaamiseen eikä laatujärjestelmiin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu kyselystä, joka tehtiin hankinnasta maksuun -prosessissa työskenteleville henkilöille. Lisäksi työssä käytettiin apuna havainnointia.
Tutkimustuloksista havaittiin, että hankinnasta maksuun -prosessilla olisi hyvä olla prosessin omistaja tai prosessitiimi. Kyselyn tuloksista selvisi, että suurimmat ongelmat prosessissa ovat toisistaan poikkeavat työskentelytavat ja heikko kommunikointi prosessissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu prosesseista ja niiden kehittämisestä, sekä prosessijohtamisesta. Teoriassa käydään läpi muutamia taloushallinnon prosesseja, mutta keskitytään hankinnasta maksuun -prosessiin ja ostolaskuprosessiin. Opinnäytetyössä ei oteta kantaa prosessin mittaamiseen eikä laatujärjestelmiin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu kyselystä, joka tehtiin hankinnasta maksuun -prosessissa työskenteleville henkilöille. Lisäksi työssä käytettiin apuna havainnointia.
Tutkimustuloksista havaittiin, että hankinnasta maksuun -prosessilla olisi hyvä olla prosessin omistaja tai prosessitiimi. Kyselyn tuloksista selvisi, että suurimmat ongelmat prosessissa ovat toisistaan poikkeavat työskentelytavat ja heikko kommunikointi prosessissa.