City.fi-verkkopalvelun mainonnan kehittäminen
Seppälä, Laura (2013)
Seppälä, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410567
Tiivistelmä
Verkkomainonta on kehittyvin mainontakeino, ja siihen panostetaan yhä enemmän. Tämän
opinnäytetyön aiheena on tutkia City.fi-verkkopalvelun verkkomainonnan toimivuutta ja mai-
nosten huomioarvoa. Tätä testattiin käyttäjätestauksen avulla, ja menetelmänä käytettiin
katseenseurantajärjestelmää. Lisämenetelmänä käytettiin haastattelua, jonka avulla pyrittiin
selvittämään laajemmin ongelma-alueita ja niiden syitä. Käyttäjätutkimus dokumentoitiin
videomuotoon ja äänitettiin. Haastatteluosio äänitettiin ja litteroitiin. Kyseessä on tutkimuk-
sellinen opinnäytetyö.
Tutkimustuloksien perusteella analysoitiin suurimmat ongelmat ja tehtiin kehitysideoita. Teo-
rian avulla esitettiin, miten suunnittelu kannattaisi toteuttaa ja mihin tutkimuksesta saatavia
tuloksia voidaan rinnastaa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sivuston bannerimainoksilla oli melko huono
huomioarvo, sillä mainoksiin ei kiinnitetty juurikaan huomiota. Sivuston navigaatiota ja link-
kien nimeämisiä pidettiin myös osittain epäloogisina ja tuntemattomina, eivätkä ne kuvasta-
neet testihenkilöiden mielestä todellista sisältöä. Mainoksissa suositellaan isojen, näyttävien
ja liikkuvien mainosten käyttämistä. Mainoksen tulee myös erottua hyvin itse sivustosta. Liian
pieniä mainoksia tulisi välttää, ja pienessä mainoksessa sisältöön ja selkeyteen tulee kiinnit-
tää vielä suurempaa huomiota.
opinnäytetyön aiheena on tutkia City.fi-verkkopalvelun verkkomainonnan toimivuutta ja mai-
nosten huomioarvoa. Tätä testattiin käyttäjätestauksen avulla, ja menetelmänä käytettiin
katseenseurantajärjestelmää. Lisämenetelmänä käytettiin haastattelua, jonka avulla pyrittiin
selvittämään laajemmin ongelma-alueita ja niiden syitä. Käyttäjätutkimus dokumentoitiin
videomuotoon ja äänitettiin. Haastatteluosio äänitettiin ja litteroitiin. Kyseessä on tutkimuk-
sellinen opinnäytetyö.
Tutkimustuloksien perusteella analysoitiin suurimmat ongelmat ja tehtiin kehitysideoita. Teo-
rian avulla esitettiin, miten suunnittelu kannattaisi toteuttaa ja mihin tutkimuksesta saatavia
tuloksia voidaan rinnastaa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että sivuston bannerimainoksilla oli melko huono
huomioarvo, sillä mainoksiin ei kiinnitetty juurikaan huomiota. Sivuston navigaatiota ja link-
kien nimeämisiä pidettiin myös osittain epäloogisina ja tuntemattomina, eivätkä ne kuvasta-
neet testihenkilöiden mielestä todellista sisältöä. Mainoksissa suositellaan isojen, näyttävien
ja liikkuvien mainosten käyttämistä. Mainoksen tulee myös erottua hyvin itse sivustosta. Liian
pieniä mainoksia tulisi välttää, ja pienessä mainoksessa sisältöön ja selkeyteen tulee kiinnit-
tää vielä suurempaa huomiota.