Graafisen ilmeen ja verkkosivujen tuottaminen : Case: KL-Lavat
Antila, Mikko (2013)
Antila, Mikko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610819
Tiivistelmä
Graafisen ilmeen merkitystä ei voi nykypäivänä väheksyä. Tunnistettavan, kilpailijoista erottuvan graafisen ilmeen ja visuaalisen viestinnän luominen voivat parhaassa tapauksessa muodostua mittavaksi kilpailueduksi sekä olla merkittävänä apuna yrityksen imagon ja brändin rakentamisessa. Graafinen ilme on monessa tapauksessa asiakkaan ensimmäinen kosketus yritykseen, esimerkiksi joko perinteisen mainonnan tai verkkosivujen kautta. Tällöin yrityksen graafisen ilmeen tulee viestiä samoja asioita, joita yritys viestii sen jokapäiväisessä toiminnassaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda vasta perustetulle teollisen alan yritykselle graafinen ilme, verkkosivut sekä graafinen ohjeisto.
Opinnäytetyön ensimmäinen kolmesta tavoitteesta oli perehtyä graafisen ilmeen rooliin yrityskuvan osana muun muassa typografian, värivalintojen ja liikemerkkisuunnittelun kautta. Toisena tavoitteena oli perehtyä verkkosivujen tuottamiseen markkinoinnin näkökulmasta: mitä erityishuomioita verkkosivujen luomisessa tulee ottaa huomioon muun muassa typografian, värivalintojen ja verkkosivujen käytettävyyden osalta sekä miten verkkosivujen käytettävyyttä voidaan analysoida. Kolmantena tavoitteena oli soveltaa teoriaosuudessa käsiteltyjä periaatteita yrityksen graafisen ilmeen ja verkkosivujen suunnittelemisessa ja laatimisessa.
Toteutettavia elementtejä ja materiaaleja yritykselle olivat erilaiset graafiset elementit, kuten liikemerkki, typografiset valinnat ja värivalinnat sekä erilaiset yrityksen käyttämät lomakkeet, asiakirjat, käyntikortit ja verkkosivut. Yritykselle laadittiin myös graafinen ohjeisto, jotta tulevaisuudessa yritykselle suunniteltu graafinen ilme pysyy mahdollisimman yhtenäisenä kautta koko markkinoinnin linjan.
Jatkotavoitteina opinnäytetyön jälkeen on saattaa yritykselle suunniteltu graafinen ilme sovelluksineen käyttöön. Yrityksen toiminnan laajentuessa myös osa materiaalista tullaan kääntämään asiakaskunnan tarpeiden mukaisesti ruotsiksi sekä englanniksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda vasta perustetulle teollisen alan yritykselle graafinen ilme, verkkosivut sekä graafinen ohjeisto.
Opinnäytetyön ensimmäinen kolmesta tavoitteesta oli perehtyä graafisen ilmeen rooliin yrityskuvan osana muun muassa typografian, värivalintojen ja liikemerkkisuunnittelun kautta. Toisena tavoitteena oli perehtyä verkkosivujen tuottamiseen markkinoinnin näkökulmasta: mitä erityishuomioita verkkosivujen luomisessa tulee ottaa huomioon muun muassa typografian, värivalintojen ja verkkosivujen käytettävyyden osalta sekä miten verkkosivujen käytettävyyttä voidaan analysoida. Kolmantena tavoitteena oli soveltaa teoriaosuudessa käsiteltyjä periaatteita yrityksen graafisen ilmeen ja verkkosivujen suunnittelemisessa ja laatimisessa.
Toteutettavia elementtejä ja materiaaleja yritykselle olivat erilaiset graafiset elementit, kuten liikemerkki, typografiset valinnat ja värivalinnat sekä erilaiset yrityksen käyttämät lomakkeet, asiakirjat, käyntikortit ja verkkosivut. Yritykselle laadittiin myös graafinen ohjeisto, jotta tulevaisuudessa yritykselle suunniteltu graafinen ilme pysyy mahdollisimman yhtenäisenä kautta koko markkinoinnin linjan.
Jatkotavoitteina opinnäytetyön jälkeen on saattaa yritykselle suunniteltu graafinen ilme sovelluksineen käyttöön. Yrityksen toiminnan laajentuessa myös osa materiaalista tullaan kääntämään asiakaskunnan tarpeiden mukaisesti ruotsiksi sekä englanniksi.