Hydrauliikan ja pneumatiikan opetus sahaprosessinhoitajakoulutuksessa
Kortetjärvi, Paavo (2013)
Lataukset:
Kortetjärvi, Paavo
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja luoda ammattiopiston sahaprosessinhoitaja-linjan hydrauliikka- ja pneumatiikkakurssien opetussisältö. Opinnäytetyössä pyrittiin saamaan opetussisältöön tarkemmat aihekohtaisesti suunnitellut asiat. Sisältöön otettiin mukaan myös työturvallisuusasioita. Kaikki mukaan tulevat asiat jaoteltiin ajankäytön suhteen niin, että kullekin aihealueelle tuli ohjeellinen käytettävä tuntimäärä.
Koulutuslinjan opetussuunnitelma antaa suuntaviivat, mutta ei tarkempia asiasisältöjä hydrauliikan ja pneumatiikan opetukseen. Opetussuunnitelmasta ei myöskään löydy aiheisiin käytettäviä tuntimääriä. Näiden asioiden parantamiseen paneuduttiin tässä työssä.
Työssä tutustuttiin sahalaitoksiin, valokuvattiin sahausprosessiin kuuluvia vaiheita laitteineen, haastateltiin laitoksilla toimivaa henkilökuntaa ja yhdistettiin saatuihin tietoihin kokemusperäistä tietoa asiakokonaisuuksista.
Uuden tuotetun opetussisällön myötä on helpompi toteuttaa sahaprosessinhoitajalinjan hydrauliikan ja pneumatiikan opetus. Työssä luotiin myös esimerkit sekä kurssin toteuttamiseksi tuntitasolla että opetustilasta välineistöineen. Opetuksen tueksi tarvitaan riittävää välineistöä, jotta opiskelijat saavat parhaat mahdolliset valmiudet aiheesta kurssin opiskeltuaan.
Koulutuslinjan opetussuunnitelma antaa suuntaviivat, mutta ei tarkempia asiasisältöjä hydrauliikan ja pneumatiikan opetukseen. Opetussuunnitelmasta ei myöskään löydy aiheisiin käytettäviä tuntimääriä. Näiden asioiden parantamiseen paneuduttiin tässä työssä.
Työssä tutustuttiin sahalaitoksiin, valokuvattiin sahausprosessiin kuuluvia vaiheita laitteineen, haastateltiin laitoksilla toimivaa henkilökuntaa ja yhdistettiin saatuihin tietoihin kokemusperäistä tietoa asiakokonaisuuksista.
Uuden tuotetun opetussisällön myötä on helpompi toteuttaa sahaprosessinhoitajalinjan hydrauliikan ja pneumatiikan opetus. Työssä luotiin myös esimerkit sekä kurssin toteuttamiseksi tuntitasolla että opetustilasta välineistöineen. Opetuksen tueksi tarvitaan riittävää välineistöä, jotta opiskelijat saavat parhaat mahdolliset valmiudet aiheesta kurssin opiskeltuaan.