Soitonopettajan työtyytyväisyyden haasteita
Ihajoki, Hanna; Ihajoki, Sami (2013)
Ihajoki, Hanna
Ihajoki, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710910
Tiivistelmä
Tarkastelemme opinnäytetyössämme musiikkioppilaitoksen soitonopettajan työtyytyväi-syyden haasteita. Tavoitteenamme on nostaa esiin sellaisia työtapoja ja keinoja, joiden avulla soitonopettaja ja koko musiikkioppilaitoksen henkilöstö voivat vaikuttaa myönteisesti opettajan työtyytyväisyyteen.
Tutkimuksen tärkein aineisto on kerätty teemahaastatteluin musiikkioppilaitosten soiton-opettajilta ja rehtoreilta Etelä- ja Länsi-Suomen alueelta.
Tutkimuksessamme ilmeni seuraavia soitonopettajan työtyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä: opettajan koulutus, opettajan omat asenteet, yhteisen osallisuuden kokeminen musiikkioppilaitoksessa sekä musiikkioppilaitoksen johtamistavat.
Soitonopettajan työ on luonteeltaan itsenäistä ja ehkä yksinäistäkin, minkä vuoksi musiikkioppilaitoksissa olisi hyvä tukea tietoisesti yhteisöllisyyttä. Työyhteisön sisäinen vuorovaikutus vahvistaa yhteisen osallisuuden tunnetta sekä lisää luovuutta ja työtyytyväisyyttä. Rehtorit ovat avainasemassa vaikuttamassa yhteisöllisyyden kehittymiseen musiikkioppilaitoksissa. Työyhteisössä olisi hyvä nostaa esiin työntekijöiden vahvuuksia ja näin vahvistaa hyvää työilmapiiriä.
Halusimme tutkia soitonopettajan työtyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, koska koimme sen tarpeelliseksi oman työuramme kannalta. Opinnäytetyössämme esiin nousseet asiat ovat auttaneet meitä ymmärtämään paremmin niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat omaan työniloomme. Olemme löytäneet paljon keinoja, joiden avulla voimme vaikuttaa myönteisesti niin omaan asennoitumiseemme kuin koko työyhteisöömmekin.
Tutkimuksen tärkein aineisto on kerätty teemahaastatteluin musiikkioppilaitosten soiton-opettajilta ja rehtoreilta Etelä- ja Länsi-Suomen alueelta.
Tutkimuksessamme ilmeni seuraavia soitonopettajan työtyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä: opettajan koulutus, opettajan omat asenteet, yhteisen osallisuuden kokeminen musiikkioppilaitoksessa sekä musiikkioppilaitoksen johtamistavat.
Soitonopettajan työ on luonteeltaan itsenäistä ja ehkä yksinäistäkin, minkä vuoksi musiikkioppilaitoksissa olisi hyvä tukea tietoisesti yhteisöllisyyttä. Työyhteisön sisäinen vuorovaikutus vahvistaa yhteisen osallisuuden tunnetta sekä lisää luovuutta ja työtyytyväisyyttä. Rehtorit ovat avainasemassa vaikuttamassa yhteisöllisyyden kehittymiseen musiikkioppilaitoksissa. Työyhteisössä olisi hyvä nostaa esiin työntekijöiden vahvuuksia ja näin vahvistaa hyvää työilmapiiriä.
Halusimme tutkia soitonopettajan työtyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, koska koimme sen tarpeelliseksi oman työuramme kannalta. Opinnäytetyössämme esiin nousseet asiat ovat auttaneet meitä ymmärtämään paremmin niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat omaan työniloomme. Olemme löytäneet paljon keinoja, joiden avulla voimme vaikuttaa myönteisesti niin omaan asennoitumiseemme kuin koko työyhteisöömmekin.