Nukketeatterista apua myöhäisleikki-ikäisen kokemuksiin suojaeristyksessä : ohjeistus hoitohenkilökunnalle
Halme, Miia; Helenius, Cindy (2013)
Halme, Miia
Helenius, Cindy
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710947
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Nukketeatteri menetelmänä lasten ja nuorten hoitotyössä-projektia. Kyseinen projekti toteutetaan Turun ammattikorkeakoulun terveysalan sekä taideakatemian välisenä yhteistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten 4-6-vuotias lapsi kokee suojaeristykseen joutumisen sekä miten nukketeatterin avulla voitaisiin edistää eristykseen joutuvan 4-6-vuotiaan sopeutumista. Työn tavoitteena on kehittää lasten hoitotyötä tarjoamalla hoitohenkilökunnalle tietoa oppaan muodossa nukketeatterin käyttömahdollisuuksista.
Sairaalaan joutuminen on lapselle ahdistava ja pelottava kokemus. Sairaalaan joutuminen aiheuttaa lapselle stressiä ja lapsi joutuu kohtaamaan tilanteita, jotka hän kokee kurjiksi. Sairaalassa lapsen arkirutiinit muuttuvat, mikä on omiaan lisäämään kurjuuden tunnetta. Negatiiviset tuntemukset sairaalassaoloa kohtaan kasvavat lapsen joutuessa eristykseen. Lapsen pelkoa ja turvattomuuden tunnetta lisäävät leikki-ikäisen lapsen kykenemättömyys ymmärtämään sairastumisensa syytä. Tämän lisäksi myöhäisleikki-ikäisen mielikuvitus voi saada lapsen kuvitellun ja todellisen maailman sekoittumaan.
Nukketeatteri toimii kaiken ikäisillä, mutta lapsille se sopii erityisen hyvin johtuen heidän kyvystään samaistua hahmoihin ja heittäytyä tilanteisiin. Nukke tarjoaa ensinnäkin lapselle seuraa ja tämän lisäksi nuken avulla voidaan harjoitella eroahdistusta aiheuttavia tilanteita. Nukketeatterin terapeuttisten piirteiden avulla, voidaan myös edistää lapsen hyvinvointia. Nuken kautta lapsi voi tutkia itseään ja ympäristöään. Lapsi voi paremmin uskaltaa sanoa ääneen vaikeilta tuntuvia asioita ja tunteita, koska nukke pystyy toimimaan käyttäjälleen eräänlaisena suojana. Nuken avulla keskusteleminen sopii erityisen hyvin käytettäväksi lasten kanssa, joilla on ongelmia kommunikoinnissa tai jotka ovat hyvin ujoja.
Työn tuotoksena luotiin opas hoitohenkilökunnalle nukketeatterin käytöstä. Ideana on, että oppaan antamilla ohjeistuksilla hoitohenkilökunta kokisi helpommaksi lähteä kokeilemaan nukketeatteria sekä näkisivät nukketeatterin hyödyt lasten hoitotyössä.
Sairaalaan joutuminen on lapselle ahdistava ja pelottava kokemus. Sairaalaan joutuminen aiheuttaa lapselle stressiä ja lapsi joutuu kohtaamaan tilanteita, jotka hän kokee kurjiksi. Sairaalassa lapsen arkirutiinit muuttuvat, mikä on omiaan lisäämään kurjuuden tunnetta. Negatiiviset tuntemukset sairaalassaoloa kohtaan kasvavat lapsen joutuessa eristykseen. Lapsen pelkoa ja turvattomuuden tunnetta lisäävät leikki-ikäisen lapsen kykenemättömyys ymmärtämään sairastumisensa syytä. Tämän lisäksi myöhäisleikki-ikäisen mielikuvitus voi saada lapsen kuvitellun ja todellisen maailman sekoittumaan.
Nukketeatteri toimii kaiken ikäisillä, mutta lapsille se sopii erityisen hyvin johtuen heidän kyvystään samaistua hahmoihin ja heittäytyä tilanteisiin. Nukke tarjoaa ensinnäkin lapselle seuraa ja tämän lisäksi nuken avulla voidaan harjoitella eroahdistusta aiheuttavia tilanteita. Nukketeatterin terapeuttisten piirteiden avulla, voidaan myös edistää lapsen hyvinvointia. Nuken kautta lapsi voi tutkia itseään ja ympäristöään. Lapsi voi paremmin uskaltaa sanoa ääneen vaikeilta tuntuvia asioita ja tunteita, koska nukke pystyy toimimaan käyttäjälleen eräänlaisena suojana. Nuken avulla keskusteleminen sopii erityisen hyvin käytettäväksi lasten kanssa, joilla on ongelmia kommunikoinnissa tai jotka ovat hyvin ujoja.
Työn tuotoksena luotiin opas hoitohenkilökunnalle nukketeatterin käytöstä. Ideana on, että oppaan antamilla ohjeistuksilla hoitohenkilökunta kokisi helpommaksi lähteä kokeilemaan nukketeatteria sekä näkisivät nukketeatterin hyödyt lasten hoitotyössä.