Sairaanhoitaja lasten ensiavun kouluttajana –
Setälä, Aku; Karlstedt, Tommi (2009)
Setälä, Aku
Karlstedt, Tommi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107607
Tiivistelmä
Sairaanhoitaja lasten ensiavun kouluttajana – toimintatutkimus perhetukihenkilöstön
ensiapukoulutuksen järjestämisestä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Turvallinen Koti -hankkeessa yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun
ja Tuomarilan perhetukikeskuksen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää perhetukikeskuksen
henkilökunnan toimintavalmiuksia lasten ensiaputilanteissa. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää,
millaista ensiavun asiasisältöä toimintaympäristössä tarvitaan. Toisena tavoitteena oli selvittää, millainen
on tarkoituksenmukainen lasten ensiavun koulutustilaisuuden toteutus ja toteuttaa se. Kolmantena
tavoitteena oli arvioida, miten koulutustilaisuus vaikutti henkilökunnan lasten ensiavun osaamiseen.
Opinnäytetyössä on käytetty toimintatutkimuksen lähestymistapaa. Työssä on kuvattu käytetty
menetelmä. Koulutustilaisuuden vaikutusta on arvioitu henkilökunnan osaamiseen lisääntymisen
näkökulmasta ja koulutustilaisuuden onnistumista on pohdittu palautteiden perusteella.
Koulutustilaisuus sisälsi sekä teoreettisen osuuden että toiminnallisen osuuden. Teoreettisessa osuudessa
käsiteltiin lasten ensiavun perusteita ja hätäensiavun toimintamalleja. Toiminnallisessa osuudessa
perhetukikeskuksen työntekijät harjoittelivat ensiaputilanteita johdetusti, joilla vahvistettiin
teoriaosuudella opittuja tietoja ja taitoja. Opinnäytetyössä on kuvattu opinnäytetyöprosessin vaiheet
toimintatutkimuksen etenemisvaiheita noudattaen.
Alustavan ideoimisen jälkeen suoritimme perhetukikeskuksen työntekijöille suullisia kysymyksiä, joiden
päämääränä oli saada selville, millaista sisältöä olisi mielekästä käsitellä koulutustilaisuudessa. Laadimme
suullisten haastattelujen perusteella alustavan suunnitelman koulutustilaisuuden toteutuksesta ja
aikataulusta. Perhetukikeskuksen johtaja arvio laatimamme toteutuksen suunnitelman, minkä jälkeen
korjasimme sitä hänen ehdotustensa perusteella.
Arvioimme koulutustilaisuuden onnistumista arviointi lomakkeilla, joissa perhetukikeskuksen työntekijät
arvioivat ensiavun osaamistaan. Lomakkeet täytettiin ennen koulutustilaisuuden alkua ja
koulutustilaisuuden jälkeen. Koulutustilaisuuden jälkeen täytetty lomake sisälsi myös vapaansanan
osuuden. Arvioimme toiminnallisenosuuden onnistumista palautelomakkeista saadun palautteen
perusteella. Käytimme arvioinnissa sisällön analyysia. Vapaansanan kommentteja on analysoitu tyypittely
metodin avulla.
Osallistujien antaman arvioinnin ja palautteen perusteella koulutustilaisuus oli lisännyt osallistujien
ensiavun osaamista, vaikka lähtötaso työntekijöillä olikin hyvää tasoa. Opinnäytetyön tarkoitus ja
tavoitteet tulivat koulutustilaisuuden osalta täytetyksi.
Asiasanat: Kouluttaja, lasten ensiapu, sairaanhoitaja
ensiapukoulutuksen järjestämisestä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Turvallinen Koti -hankkeessa yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun
ja Tuomarilan perhetukikeskuksen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää perhetukikeskuksen
henkilökunnan toimintavalmiuksia lasten ensiaputilanteissa. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää,
millaista ensiavun asiasisältöä toimintaympäristössä tarvitaan. Toisena tavoitteena oli selvittää, millainen
on tarkoituksenmukainen lasten ensiavun koulutustilaisuuden toteutus ja toteuttaa se. Kolmantena
tavoitteena oli arvioida, miten koulutustilaisuus vaikutti henkilökunnan lasten ensiavun osaamiseen.
Opinnäytetyössä on käytetty toimintatutkimuksen lähestymistapaa. Työssä on kuvattu käytetty
menetelmä. Koulutustilaisuuden vaikutusta on arvioitu henkilökunnan osaamiseen lisääntymisen
näkökulmasta ja koulutustilaisuuden onnistumista on pohdittu palautteiden perusteella.
Koulutustilaisuus sisälsi sekä teoreettisen osuuden että toiminnallisen osuuden. Teoreettisessa osuudessa
käsiteltiin lasten ensiavun perusteita ja hätäensiavun toimintamalleja. Toiminnallisessa osuudessa
perhetukikeskuksen työntekijät harjoittelivat ensiaputilanteita johdetusti, joilla vahvistettiin
teoriaosuudella opittuja tietoja ja taitoja. Opinnäytetyössä on kuvattu opinnäytetyöprosessin vaiheet
toimintatutkimuksen etenemisvaiheita noudattaen.
Alustavan ideoimisen jälkeen suoritimme perhetukikeskuksen työntekijöille suullisia kysymyksiä, joiden
päämääränä oli saada selville, millaista sisältöä olisi mielekästä käsitellä koulutustilaisuudessa. Laadimme
suullisten haastattelujen perusteella alustavan suunnitelman koulutustilaisuuden toteutuksesta ja
aikataulusta. Perhetukikeskuksen johtaja arvio laatimamme toteutuksen suunnitelman, minkä jälkeen
korjasimme sitä hänen ehdotustensa perusteella.
Arvioimme koulutustilaisuuden onnistumista arviointi lomakkeilla, joissa perhetukikeskuksen työntekijät
arvioivat ensiavun osaamistaan. Lomakkeet täytettiin ennen koulutustilaisuuden alkua ja
koulutustilaisuuden jälkeen. Koulutustilaisuuden jälkeen täytetty lomake sisälsi myös vapaansanan
osuuden. Arvioimme toiminnallisenosuuden onnistumista palautelomakkeista saadun palautteen
perusteella. Käytimme arvioinnissa sisällön analyysia. Vapaansanan kommentteja on analysoitu tyypittely
metodin avulla.
Osallistujien antaman arvioinnin ja palautteen perusteella koulutustilaisuus oli lisännyt osallistujien
ensiavun osaamista, vaikka lähtötaso työntekijöillä olikin hyvää tasoa. Opinnäytetyön tarkoitus ja
tavoitteet tulivat koulutustilaisuuden osalta täytetyksi.
Asiasanat: Kouluttaja, lasten ensiapu, sairaanhoitaja